به گزارش تابناک اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین داوود کیانی کارشناس علوم قرآنی درباره ماه مبارک رمضان گفت: ماه مهمانی خدا همانگونه که حضرت محمد(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند ماه برکت، رحمت و مغفرت است، ماهی که خواب آن عبادت محسوب می‌شود و اعمال مورد قبول پروردگار قرار می‌گیرد.

وی در همین راستا افزود: در ماه مبارک رمضان بندگان مهمان خدا هستند به همین دلیل اگر در این ماه روزدار چیزی ناخواسته بخورد و بعد متوجه شود، خداوند جدا از این که روزه‌اش را باطل نمی‌کند؛ ثواب روزه‌ای که داشته را نیز در نظر خواهد گرفت و این به دلیل احترام خداوند به مهمان و جایگاه او است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کیانی به برکات ماه نزول قرآن اشاره کرد و افزود: دعاهای انسان در ماه مبارک رمضان همانگونه که ماه برکت، رحمت و مغفرت است از سوی خداوند متعال مستجاب می‌شود. در این ماه علاوه بر برنامه‌های مختلف، تلاوت قرآن، کلاس‌های قرآنی، آموزش احکام برای خانم‌ها و دانش آموزان به نحو احسن و به میزان فراوان برگزار می‎شود. ماه مبارک رمضان فرصتی است تا از نعمت‌های موجود در این ماه از جمله اعتقادی و اجتماعی استفاده کنیم.

وی با ذکر روایتی از صدر اسلام درباره چگونگی دعا و اعمال در این ماه توضیح داد: فردی از پیامبر اسلام(ص) تقاضا کرد که دعایی به من بیاموزید که با خواندن آن در دنیا و آخرت سعادتمند شوم. ایشان دعایی کوتاه و موثر را که فرازی از دعای امام حسین(ع) در صحرای عرفه است را برای او بیان کردند. حضرت محمد(ص) فرمودند: "الهی انت ربی و انا عبدک".  سپس ادامه دادند: اگر این دعا را بخوانی من ضامن سعادت تو در دنیا و آخرت هستم. آن مرد با دلی شاد و خوش از ایشان خداحافظی می‌کند و در فرصتی دیگر سعادتی نصیبش شده و به محضر رسول خدا(ص) می رسد. حضرت از او سوال کردند که آن دعا را می خوانی یا نه؟ مرد جواب داد: دلم تنها به آن دعا خوش است. او نزد حضرت محمد(ص) دعا را با این عبارت می‌خواند؛ "الهی انت عبدی....". حضرت فرمود: شما به اشتباه این آیه را می خوانید و این کفر است. چرا آیه را به خوبی حفظ نکرده اید؟ فرد ناراحت و دلگیر شده، دلش می شکند و اشک از چشمانش جاری می شود. در این لحظه جبرئیل بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد و فرمود: "یا رسول الله خداوند سلام رساند و فرمود نگذار این بنده من گریه کند، تمام دعاهای او قبول و ثبت شده است". بنابراین اعتقاد و نیت در دعا عمل می‌کند و می‌تواند ارتباط با خدا را رقم بزند.

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه به دعاهای مهم و تاثیرگذار در ماه رمضان اشاره کرد و افزود: دعای ماه مبارک رمضان(یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ)، دعای بعد از هر نماز واجب در ماه خدا (اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ) که نوعی یادآوری از  کسانی که برگردن ما حق دارند از جمله روحی مانند اساتید، معلمان، و جسمی از جمله پدر و مادر است. این دعای معروف ماه مبارک رمضان یادآوری آثار فرهنگی گذشتگان از جمله ساختن مساجد، آموزش قرآن، تلاش در چهت پرورش جسمی و فکری نسل آینده است که به فراموشی سپرده نشوند. در شب‌های احیا دعای جوشن کبیر بهترین دعا است و در تمام مساجد خوانده می شود. دعای توسل در زمان قرآن به سر کردن در شب‌های قدر از دعاهای دیگر در ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: مردم به شب‌های قدر و دعاهای آن باور و اعتقاد دارند. فرد در روزهای غیر از ماه رمضان نمی‌تواند روزه بگیرد اما در ماه مهمانی خدا روزه گرفته و سعی می‌کند حداقل یک ختم قرآن را در این ماه داشته باشد. دعاهای زیادی که مستحب هستند در مفاتیح الجنان بیان شده اما گاهی خدا دعایی را  واجب کرده است و 10 مرتبه نیز باید خوانده شود. هر روز این دعا خوانده می شود و آن عبارت "اهدنا الصراط المستقیم" است که در سوره حمد قرار دارد. 

حجت الاسلام والمسلمین کیانی خاطرنشان کرد: بهترین دعا در ماه مبارک رمضان تلاوت قرآن است. همچنین  برخی توفیق پیدا می‌کنند که نماز شب را نیز در این ماه مبارک رمضان بخوانند و همه این اعمال در احادیث و روایات  توصیه شده است.