کد خبر: ۶۲۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 10 July 2018
 

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه ساعاتی پس از مراسم رسمی سوگند و تحلیف در مجلس و کاخ ریاست جمهوری، فهرست اعضای کابینه خود را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، در کابینه اردوغان که نخستین رییس جمهوری ترکیه در نظام ریاستی محسوب می شود، 16 وزیر حضور دارند.

اردوغان علاوه بر این، برای اداره امور دولت جدید ترکیه چهار رییس دفتر ویژه، هشت رییس سازمان و 9 رییس شورای دولتی در کنار خود خواهد داشت.

وزرای جدید معرفی شده و اعضای کابینه دولت ترکیه نیازی به اخذ رای اعتماد از مجلس ندارند ولی همه آنها باید در مجلس این کشور حضور یافته و سوگند یاد کنند که مراسم سوگند آنها فردا ساعت 14 در مجلس این کشور برگزار می شود.

اعضای کابینه دولت جدید ترکیه به شرح زیر است:

***
رجب طیب اردوغان: رییس جمهوری
***
معاون رییس جمهوری: فوآد اوکتای

1 ـ وزیر دادگستری: عبدالحمید گل
2 ـ وزیر کشور: سلیمان سویلو
3 ـ وزیر دفاع ملی: خلوصی آکار
4 ـ وزیر آموزش ملی: ضیاء سلجوق
5 ـ وزیر انرژی و منابع طبیعی: فاتح دونمز
6 ـ وزیر شهرسازی و محیط زیست: مراد کوروم
7 ـ وزیر فرهنگ و گردشگری: محمد ارسوی
8 ـ وزیر ورزش و جوانان: محمد قصاب اوغلو
9 ـ وزیر خزانه و دارایی: برات آلبایراک
10 ـ وزیر ارتباطات و زیرساخت ها: جاهد توران
11 ـ وزیر امور خارجه: مولود چاووش اوغلو
12 ـ وزیر کار، خدمات اجتماعی و خانواده: زهرا زمرد سلجوق
13 ـ وزیر کشاورزی و جنگلداری: بکیر پاک دمیرلی
14 ـ وزیر صنایع و تکنولوژی: مصطفی وارانک
15 ـ وزیر تجارت: رخسار پاکجان
16 ـ وزیر بهداشت: فخرالدین کوجا

بدین ترتیب برات آلبایراک، مولود چاووش اوغلو، سلیمان سویلو و عبدالحمید گل چهار وزیر معرفی شده توسط اردوغان که به عنوان نمایندگان حزب عدالت و توسعه به مجلس ملی این کشور راه یافته اند، باید از نمایندگی در نهاد قانون گذاری ترکیه استعفا کرده و به کابینه بپیوندند.

بر این اساس و با استعفای مصطفی دستیجی دیگر نماینده حزب عدالت و توسعه، تعداد نمایندگان این تشکیلات سیاسی در مجلس ترکیه به 290 نفر کاهش می یابد.

در نظام جدید ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان هشت سازمان مستقل وابسته به نهاد ریاست جمهوری تشکیل داده و علاوه بر آن چهار دفتر ویژه زیر نظر رییس جمهوری نیز تشکیل شده و تمام امور مهم ترکیه از طریق این چهار دفتر پیگیری خواهد شد.

همچنین در دوره جدید دولت ترکیه، 65 شورا، کمیته و کمیسیون موجود در ترکیه حذف شده و به جای آن 9 شورای تخصصی در حوزه های مختلف تشکیل شده است.

مراسم گذر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی و آغاز دوره پنجساله ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان ساعاتی پیش با حضور میهمانانی از 50 کشور برگزار شد.

در این مراسم که با حضور 10 هزار میهمان داخلی و خارجی در کاخ بش تپه آنکارا برگزار شد، 22 رئیس جمهوری، 28 نخست وزیر و رئیس مجلس از کشورهای مختلف و دبیر کل 6 نهاد بین المللی شرکت کردند.

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم حضور یافت.

در نظام جدید حکومتی ترکیه با حذف پست نخست وزیری، اردوغان به عنوان رییس جمهوری، رییس دولت و مسئول کابینه است.

فردا مراسم سوگند وزرای کابینه اردوغان در مجلس این کشور برگزار می شود.

نخستین جلسه کابینه جدید ترکیه نیز روز جمعه 13 جولای 2018(22 تیرماه 1397) تشکیل می شود و اعضای کابینه جدید پیش از آغاز فعالیت خود، در آیین نماز جمعه در مسجد بایرام پاشا در آنکارا حضور می یابند.

دوره جدید ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان در ترکیه به طور رسمی ظهر روز دوشنبه با برگزاری مراسم ادای سوگند در مجلس این کشور آغاز شد.

مردم ترکیه اوایل بهار سال گذشته طی یک همه پرسی به تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی رای دادند و در جریان انتخابات 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) رجب طیب اردوغان به عنوان نخستین رییس جمهوری در نظام جدید انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، در انتخابات روز 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد حزب عدالت و توسعه با کسب 26 میلیون و 330 هزار و 823 رای که معادل 52.59 درصد مجموع آرای انتخاباتی بود، به عنوان رییس جمهوری جدید ترکیه انتخاب شد.

بر اساس تغییرات 18 ماده قانون اساسی ترکیه که در فروردین ماه سال گذشته به تایید و تصویب مردم این کشور رسید، نظام حکومتی ترکیه پس از 95 سال، از سیستم پارلمانی به ریاستی تغییر پیدا کرده و با حذف پست نخست وزیری، رییس جمهوری منتخب به مدت پنج سال رییس دولت و مسئول کابینه خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار