تابناک اردبیل بررسی می کند
در قانون جدید مجازات اسلامی آن طور که باید در حفاظت از حقوق حیوانات جرم انگاری نشده و نمی تواند در مقابل رفتارهای خشونت آمیز علیه حیوانات بازدارنده باشد.
کد خبر: ۶۲۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 11 July 2018

به گزارش تابناک اردبیل، طی دو روز اخیر ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد عامل یا عاملان حیوان آزار، در یکی از محلات شهر اردبیل سگ نگون بخت را با طناب به پشت خودرو بسته و در ملاء عام و با گستاخی و دهن کجی به احساسات ،عفت و اخلاق عمومی این حیوان را "اعدام" می کنند.

ناصر عتباتی دادستان اردبیل در واکنش سریع به این اتفاق اعلام کرد که پرونده قضایی برای عاملان حیوان آزاری تشکیل شده و دستورات قضایی برای تعقیب، شناسایی و دستگیری فوری صادر شده است.

آن طور که دادستان اردبیل اعلام کرده عاملان این حیوان آزاری امروز دستگیر و برای مجازات قانونی معرفی شده اند.

از آنجا که دادستان اردبیل اعلام کرده که با عاملان حیوان آزاری برخورد شدید قضایی صورت خواهد گرفت، لازم دانستیم تا به بررسی اجمالی قوانین و مقررات کشور برای مجازات حیوان آزاری بپردازیم.

در قانون مجازات اسلامی سابق(مصوب 75 )  درماده 679 که مقرر می داشت «هر کس به عمد و بدون ضرورت ... حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع ‌اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد».

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/4/20/383111_444.jpg

همانگونه که پیداست در قانون سابق هر چند نیم بند در حفاظت از حیات وحش جرم انگاری شده بود اما با این اوصاف در این قانون نیز مصادیقی از جمله سگ آزاری و امثالهم دچار خلاء قانونی بود و به بیانی کسانی که حیوان آزاری می کردند با تبدیل مجازات آنان به نقدی، نهایتاً 300 هزار تومان جریمه نقدی می شدند که قطع یقین بازدارنده نبود.

هر چند انتظار می رفت در قانون جدید مجازات اسلامی در حفاظت از حیات وحش و حیوان آزاری، مجازات مشخصی تعریف شود اما متاسفانه نه تنها جرم انگاری نشده بلکه صرفاً در مواد 501، 512، 521 و 522  این قانون درباره کلیاتی بحث شده که نمی تواند بازدارندگی لازم را در حفاظت و حمایت از حقوق حیوانات داشته باشد.

جز این که مرجع قضایی با توجه به مصداق گزارش حاضر و اینکه آزار و اذیت سگ صورت گرفته و تشویش اذهان عمومی انجام شده، جریمه نقدی سنگین و حتی سه ماه حبس را برای متخلف صادر کند که امیدواریم در این پرونده شاهد این موضوع باشیم و مطالبه عمومی در مجازات اشد عاملان حیوان آزاری و رفتار خشونت بار آنان تحقق پذیرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
یک فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
تف بر این پست تر از حیوان وخواهان برخورد قانونی با این اشخاص هستیم
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
والا خیلی ها به جرم تشویش اذهان عمومی تا 15 سال هم حبس گرفتن حالا باید دید این عنوان تشویش اذهان عمومی فقط برای منتقد سیاسی حبس دهها ساله داره یا برای این انسان نمایی که یک موجود بی گناه را شکنجه داده و به قتل رسانده است نیز اثر می کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
حیوان پست نسبت به همنوع خودچنین نمیکند، این انسان پست است که نسبت به همنوع خودودیگرحیوانات ظلم جوروستم میکند، متاسفانه قانون دراین موردضعف دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
فکر میکنم طرف داشته لاشه مرده این سگ را جابجا می کرده است. خیلی بعیده کسی دلش بیاد اینکارو با حیوان زبان بسته بکنه.
اگر هم این طور نیست که ماشالله شماره پلاک ماشین مشخص است و صاحب ماشین مشخص. احضار کنید ببینید چی بوده . اینم کاری داره؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
واقعا گناه دارن کاش قانون حیوانات روخیلی سخت بگیرن چون اوبی زبونا به جوز ماادمای که ازشون حمایت میکنن کسی روندارن نه قانونی ونه کسی تورو خدا بیاد کاری کنم اونا کتر آسیب ببینن واز قانون اسلامی کشورمان بانامه درخواست کنیم قانون رو سختر بگیرن
مسیح
|
United States
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
جریمه نقدی 150 هزار تومان؟
واقعا؟
وقتشه واقعا 4 تا صفر رو بردارید خیلی وحشتناک وقتشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار