مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شهرستان آشتیان، محلات و کمیجان بیشترین آمار مرگ ناشی از کرونا را نسبت به جمعیت تجربه کرده اند.
کد خبر: ۹۹۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸ 05 September 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر رحمت الله مرادزاده افزود: در حال حاضر تعداد موارد مرگ و ابتلا ناشی از کرونا به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در سطح کشور به ترتیب ۱۱۵۶ مورد و ۵۲ هزار و ۴۳۰ نفر می باشد و از ابتدای همه گیری کرونا ۹۹ هزار و ۶۹۱ نفر به ثبت رسیده که بر اساس مدل های شبیه سازی، آمار مرگ که در ثبت احوال کشور انجام می شود.
این عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه با بیماری های عفونی- COVID-19 دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآورشد: در استان مرکزی نیز از ابتدای اپیدمی کرونا تا فروردین ماه ۱۴۰۰، نسبت مرگ و میر ناشی از کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۷۴ مورد و از ابتدای فروردین ماه تاکنون ۶۱ نفر گزارش شده است و نباید گول این کاهش آمار را خورد زیرا که شرایط شکننده است و در صورت کوچکترین غفلت و بی توجهی، عواقب سخت تری را خواهیم‌ پرداخت.
وی افزود: از ابتدای همه گیری کرونا تا فروردین ماه سال جاری، ۵۵/۵ درصد از‌ فوتی ها سابقه بیماری زمینه ای داشته و جزو افراد پر خطر محسوب می شدند که این آمار از ابتدای فروردین تاکنون به ۵۴ درصد رسیده است که این کاهش هم به دلیل پوشش دهی واکسیناسیون افراد سن بالا و مسن و همچنین تمایل بسیار زیاد سوش دلتا به گروه ها سنی پایین تر و جوان تر است.
وی تاکید کرد: از ابتدای شیوع بیماری تا فروردین ماه سال ۱۴۰۰، میانگین مشخصه توصیفی سن مرگ و میر کرونایی ۷۳ سال بوده که پس از آن با یک کاهش‌ محسوس به ۷۲ سال رسیده است، اما متاسفانه به دلیل گسترش واریانت دلتا و غالب شدن آن در سطح استان در ماه های تیر و مرداد، این میانگین به ۶۵ سال رسیده است.
دکتر مرادزاده گفت: از ابتدای همه‌گیری کرونا تا قبل از فروردین ماه، ۴۳/۵ درصد از مرگ و میر مربوط به زنان بود که این آمار پس از فروردین ماه به ۴۴ درصد رسیده است.
وی یادآور شد: ویروس جهش یافته دلتا در کمین همگان است و به دلیل قدرت بالای انتشار و گسترش آن تمامی گروه ها حتی افراد واکسینه و مبتلا شده مورد هدف آن بوده و ممکن است که مبتلا شوند.
وی پیک اول و دوم قابل را پیش بینی ارزیابی کرد وگفت: اما سرعت و شیب پیک چهارم و پنجم را به دلیل سوش های انگلیسی و هندی بسیار سهمیگن است.
وی افزود: اگر مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند و عادی انگاری را در سطح استان رواج دهند، بی شک شرایط بدتری را تجربه خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار