«عارف روستایی»، متولّد سال 1360 در کرمانشاه و نوازنده ای چیره دست در سازهای مختلف است. او از کودکی موسیقی را آغاز و از سال 76 به صورت جدی ساز زدن را شروع کرد. اوّلین استاد او در واقع پدرش بود که عارف ساز کمانچه را نزد او فراگرفت. سپس در محضر استاد «اسماعیل خان مسقطی» نوازنده ی چیره دست و به اعتقاد استاد «جلیل شهناز» بزرگترین بداهه نواز مشغول به فراگیری ساز تار شد. او در همان سال 76 به حوزه ی موسیقی تئاتر وارد و کار گروهی اش را با نمایش آغاز کرد. روستایی با هنرمندانی چون «پلوک»، «ظاهری»، «مرتضوی»، «بنی عامریان» و... در جشنواره های بین المللی چون جشنواره «ایران زمین» در اهواز شرکت و موفق به دریافت دیپلم افتخار در آن سال ها، در حالی که بیش از 16 سال سن نداشت، شد. پس از آن به صدا و سیمای کرمانشاه راه پیدا کرد و با رئیس آن روزهای این سازمان -«علیرضا صنعتی»- همکاری و بالغ بر 150 اثر را تولید کردند. عارف در همان سال ها به انجمن موسیقی به سرپرستی «آرشام خرسند» وارد و در جشنواره های «مقاومت»، «فجر»، جشنواره منطقه ای ایران، در سال 82 با حضور استاد «میرزاده»، استاد «کیوان ساکت»، استاد «علی اکبر مرادی» مقام اوّل را کسب و در تک نوازی دارای رتبه شد. روستایی در دیگر جشنواره های بومی و محلی نیز شرکت و کسب مقام کرد.
او به واسطه پدر و دوستانش مدتی در محضر استاد «اسداله ملک» و استاد «میرزاده» جهت یادگیری بهتر ساز ویولن تلمّذ کرد. این نوازنده ی چیره دست از سال 80 به صورت جدی وارد حوزه ی تدریس شد و در مؤسسه فرهنگی و هنری کوثر به آموزش پرداخت. او نوازنده ی سازهای کمانچه، ویولن، ویولن سل، تار، فلوت، ساکسیفون و ... است.
آنچه که در ادامه می خوانید گفتگوی اختصاصی خبرنگار خبرگزاری تابناک کرمانشاه با این هنرمند برجسته ی کرمانشاهی است.
آنچه که در شما می بینیم این است که شما بیش از هر چیز به تدریس موسیقی می پردازید و با جان و دل این کار را انجام می دهید. دلیل شما به انجام این کار چیست؟
آموزش فصل جدیدی در زندگی من بود، باعث شد که من تحقیق و پژوهش کنم و با اساتید بزرگی چون استاد «ظهیرالدینی» برخورد داشته باشم. با دوستانی که در مرکز (تهران) تحصیل کرده بودند آشنا شوم، کتاب های متعددی را بخوانم و گاهاً در عرصه ی ویولن کلاسیک دست به قلم شده و تصمیم دارم کتابی در این زمینه چاپ کنم.
حاصل این تلاش در زمینه ی آموزش چه بوده است؟
بنده دو ارکستر «فیلارمونیک» و کودک و نوجوان را تأسیس کردم که در قالب گروه های کوچک، آنان را سازماندهی می کنم و به آن ها مفاهیم و ابعاد اجتماعی موسیقی را فرا می دهم. بنده قصد داشتم که استعدادهایی را شناسایی کرده و این دو ارکستر، به جز دوستان خواننده و نوازنده هایی که سالیان نواخته اند، همه از شاگردان بنده بوده اند. در واقع ثمره ی تلاش های خود را در حوزه ی آموزش در این دو ارکستر می بینم.
ارکستر فیلارمونیک چند سالی است که به رهبری شما در حال برگزاری است، اما ارکستر کودک و نوجوان کرمانشاه تازه تأسیس است. در این باره بیشتر برای ما توضیح دهید.
ارکستر کودک و نوجوان در هفته ی ملی کودک یک صد نفره شد. این ارکسترها سرمایه ی هر شهر و مملکتی هستند به شرط اینکه دارای انسجام باشند. هنر ناب است و می بینم که کودکان ما موسیقی های به اصطلاح بد داخلی و خارجی را با اشعار بد و بدون ارزشِ فنی یاد گرفته اند که به هیچ وجه نه تنها در خور توجّه نیست، بلکه خطرناک است. بنده بستری را فراهم کرده ام که کودکان و نوجوانان موسیقی ناب را ارائه دهند و این امر نه تنها موجب نشاط و امید آن ها شده است؛ بلکه افکارشان متوجّه آثار با ارزش داخلی شده است که نتیجه ی آن اعتلای فرهنگ و هنر کرمانشاه می شود. بنده برای این ارکستر زحمت زیادی کشیده ام. از شهرداری کرمانشاه به خاطر دادن مکان تمرین و تشویق کودکان، از حمایت سازمان اجتماعی استانداری و از نشریه نقدحال جهت دادن هدایای نقدی به کودکان در اجرای 25 آبان سال گذشته در تالار انتظار نهایت قدردانی را دارم. اما در عین حال نهادهای متولّی کودک و نوجوان نه تنها حمایتی نکردند. بلکه موجب سنگ اندازی نیز شدند. امید که کار این کودکان و نوجوانان دیده شود و برای مراسم صلح، ملی، ارزش ها و آرمان های ایرانی بنوازند. لازم به ذکر است که بنده موفق به تأسیس آکادمی موسیقی و مرکز تخصصی ویولن «رودکی» با مجوز اداره ارشاد اسلامی شده ام که امیدوارم بستری برای فعالیّت های جدّی در محیطی امن برای رشد علاقه مندان به موسیقی باشد.
در میان دوستداران هنر تصوّر بر این است که نواختن سازی مانند ویولن خیلی سخت است. نظر شما در این مورد چیست؟
این امر تنها در کشور ما سخت است. جدای از اساتید ارزشمند ما که به صورت حرفه ای در این عرصه پا گذاشته اند، آنان از متدهای روز و پله پله ی ساز مطلع نبودند. این اساتید بدون آموزش پیش نیازهای لازم، درس هایی را آموزش دادند که اصل مطلب بود. بنده با گردآوری کتابی که به صورت دست نوشته در دسترس هنرجویانم قرار دارد، مراحل مقدماتی ویولن را لحاظ کرده ام. در این صورت فراگیری این ساز دیگر سخت نیست. هنرآموز تا زمانی که صدادهی سازش اصلاح نشده است، نمی تواند مشق زدن را آغاز کند.