ارایه ۹۰ هزار خدمت پزشکی به سیل زدگان، روایت وزیر نیرو از جلسه ویژه با رهبری، سفر نخست وزیر عراق به تهران، واکنش ظریف به اظهارات متناقض پمپئو، افزایش کمک های خارجی به سیل زدگان از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۱۷ فروردین ماه است.
کد خبر: ۷۳۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ 06 April 2019

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، ارایه ۹۰ هزار خدمت پزشکی به سیل زدگان، روایت وزیر نیرو از جلسه ویژه با رهبری، سفر نخست وزیر عراق به تهران، واکنش ظریف به اظهارات متناقض پمپئو، افزایش کمک های خارجی به سیل زدگان از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۱۷ فروردین ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 

آغاز اجرای گام دوم سیاست های مقاومت اقتصادی

«عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی در تازه ترین یادداشت اینستاگرامی نوشت: سال 98 را صاحبنظران از دو زاویه پیش بینی می کنند: 1-تشدید مشکلات: تأثیر بیشتر تحریمهای آمریکا ۔ کاهش درآمدهای نفتی تشدید تورم رکودی - هجوم نقدینگی - کاهش بیشتر رشد اقتصادی و ... .

2- غلبه بر مشکلات: کند شدن تیغ تحریم ها - افزایش مبادلات با همسایگان وکشورهای دوست - کاهش قابل توجه واردات غیر ضرور - رونق تولید ملی - افزایش صادرات غیر نفتی - کنترل بازار ارز - توان مهار نقدینگی و ...

در یک جنگ اقتصادی تمام عیار و با علم برتوانایی ها، از زاویه دوم، که زاویه مقاومت اقتصادی است، با سیاستگذاری درست و هماهنگ می توانیم تلاشهای دشمن را خنثی کنیم.

 

افزایش کمک های خارجی به سیل زدگان ایرانی

کمک های خارجی به سیل زدگان ایرانی در حال افزایش است. در همین رابطه،‌ سفارت کویت در تهران با انتشار بیانیه‌ای از ارسال اولین محموله کمکهای بشردوستانه دولت و مردم این کشور به سیل زدگان ایران خبر داد. 

 

طبق ترجمه فارس، در این بیانیه آمده است؛ از امروز جمعه 16 فروردین، پل امدادرسانی هوایی برای ارسال کمکهای انساندوستانه و امداد رسانی بهه ایران که در مرحله اول شامل 40 تن مواد غذایی، پزشکی و امدادرسانی میباشد برپا شده است و به دنبال آن کمکهای بازسازی و توسعه ای متعددی و همچنین کلینیکهای پزشکی سیار، ماشینهای آمبولانس و دستگاههای مکش آب ارسال خواهد شد.

 

براساس این بیانیه، این کمکهای انسان دوستانه توسط هلال احمر کویت با هماهنگی هلال احمر ایران در مناطق آسیب دیده توزیع خواهد شد.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: کمکهایی که بنا به دستور امیر کویت ارسال شده اند بیانگر مناسبات و روابط حسنه میان دو کشور و دو ملت میباشد و هدیه ای است از طرف ملت کویت به ملت دوست ایران.

 

تب و تاب خریداران نفت ایران برای کسب معافیت بیشتر

از سه هفته آینده معافیت خریداران نفت ایران از اعمال تحریم ها به پایان می رسد و آمریکا اعلام کرده که این معافیت ها را تمدید نخواهد کرد. اما خریداران نفت ایران همچنان می کوشند تا به خرید خود از تهران ادامه دهند.

 

در همین رابطه، «راویش کومار» سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «در حال تعامل با آمریکا هستیم و موضوع مهم این است که ما به تعامل با آمریکا درباره این موضوع ادامه می‌دهیم.»

 

طبق ترجمه فارس، دهلی‌نو اعلام کرده در صورتی که نتواند تمدید معافیت‌ از تحریم‌ها را از آمریکا دریافت کند به دنبال افزایش واردات از کشورهایی نظیر عربستان و امارات خواهد بود.

 

از سویی دیگر هم کره جنوبی دو هفته گذشته هیاتی را راهی آمریکا کرد تا به مذاکره در این خصوص بپردازد.

 

واکنش ظریف به اظهارات متناقض پمپئو

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی در صفحه شخصی خود به اظهارات متناقض مایک پمپئو که یک روز ایران را در آستانه فروپاشی و روز دیگر آن را قدرت بزرگ تهدید کننده ناتو توصیف می کند، واکنش نشان داد.

 

«محمد جواد ظریف» در این پیام آورده است: «تغییر ناگهانی عالی: یک روز آمریکا مدعی است که ایران در آستانه فروپاشی و روز دیگر ما را به عنوان قدرت بزرگ تهدید کننده ناتو به تصویر می کشد. پمپئو و رئیسش با استفاده از هر رویدادی، ادعاهای متناقض دارند. در مقابل، ایران پیوسته مسئولانه و صلح طلب است.»

 

نخست وزیر عراق وارد تهران شد

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق برای دیدار و گفت و گو با مقامات عالی رتبه ایران صبح امروز - شنبه - وارد تهران شد.

 

به دعوت رسمی حجت الاسلام «حسن روحانی»، رییس جمهوری و در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.


مراسم استقبال رسمی از نخست وزیر عراق تا ساعتی دیگر با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار می شود.

 

باید به نتایج رسانه ای سفر عبدالمهدی به ایران امیدوار بود

«مهدی مطهرنیا» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: روابط ایران با کشورهای همسایه تحت تاثیر نشانگان متفاوت منطقه ای و بین المللی قرار دارد.

 

کارشناس سیاست خارجی با بیان این که تهران و بغداد در مصاحبه های گوناگون مسئولان این کشورها سخن از اتحاد برای ایجاد یک فضای مناسب تجاری به میان آورده اند و این مساله یک امر واقعی است، افزود: اما واقعیت امر آن است که در وضعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار بین المللی ناشی از تحریم هاست و از سویی دیگر هم نقص های موجود در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران وجود دارد.

 

وی ادامه داد: از این سو زمینه های همکاری های مستمر، مداوم و مبارک برای ایران و پایتخت های کشورهای دیگر فراهم نمی شود. در چهل ساله اخیر فضاهای گوناگون از همکاری های دو جانبه و چندجانبه در قالب های متفاوت بین ایران با پاکستان، عراق، ترکیه و افغانستان به وجود آمده اما اگر ما به بررسی ابعاد گوناگون آن ها بپردازیم و تاریخچه قراردادها و تفاهمات را مورد توجه قرار دهیم خواهیم دید که همکاری های محدود و بیشتر به نفع پایتخت کشورهای مقابل شکل گرفته است.

 

استاد دانشگاه عنوان کرد: ماجرای خط لوله صلح، همکاری ایران و ترکیه در قالب اکو از جمله این هاست. دستاورد اصلی این همکاری ها تبلیغات سیاسی برای خروج از انزوای بین المللی برای ایران بوده و از نظر اقتصادی دستاورد خاصی به وجود نیاورده است.

 

روایت وزیر نیرو از جلسه ویژه با رهبر انقلاب درباره سیلاب‌های اخیر

جلسه‌ ویژه‌ بررسی اقدامات و امدادرسانی‌ها به استان‌های سیل‌زده‌ کشور عصر سه‌شنبه سیزدهم فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد. در این جلسه پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور، وزیر نیرو و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و اقدامات انجام‌شده و خدمت‌رسانی به مردم را بیان کردند.

متنی که در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR  با رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره‌ گزارش ارائه شده از سوی وی در این جلسه و روایتی از سخنان و تدابیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ مسائل مربوط به سیل اخیر است.


* آقای اردکانیان؛ عصر روز سیزدهم فروردین‌ماه ۹۸، جنابعالی به‌همراه جمعی از مسئولان کشور، در جلسه‌ ویژه‌ای برای بررسی اقدامات و امدادرسانی‌ها به استان‌های سیل‌زده با حضور رهبر انقلاب حضور یافتید. در ابتدا، روایتی را از این جلسه و گزارش خود و سخنان رهبر انقلاب برای ما تشریح بفرمایید.


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. به‌عنوان وزیر نیرو عرض می‌کنم که جلسه بسیار جلسه‌ مؤثری بود؛ و همچنین فرصتی بود تا گزارشی از خسارت‌های مربوط به بخش‌های آب و برق و عکس‌العملی که تمام نیرو‌های فعال در این حادثه داشتند را خدمت رهبر انقلاب تقدیم کنیم.

در بخش برق تقریباً ۳۰ درصد از خطوط برق در ۲۲ استانی که به نوعی تحت تأثیر سیل بودند، ۱۳ استان و مجموعاً ۲۳۵۲ روستا و تعدادی شهر آسیب دیده است. الان به جز  استان لرستان که تعدادی از روستا‌ها هنوز به دلیل مشکل راه، دسترسی برق‌شان وصل نشده است و همکاران‌مان مشغول فعالیت هستند؛ به‌نوعی برق وصل است. اما به‌علت نقشی مهمی که برقراری برق مثلا در تأمین آب دارد، چون با قطع برق ایستگاه‌های پمپاژ آب و تصفیه خانه‌ها هم فعالیت‌شان متوقف می‌شود؛ تیم‌های زیادی حدوداً ۸۳۷ گروه اجرایی با ماشین آلات و تجهیزات چه در استان‌های آسیب دیده، چه از استان‌های مُعین و پشتیبان بلافاصله در مناطق حاضر شدند.
 

در بخش آب هم گزارشی خدمت رهبر انقلاب ارائه دادیم. در این بخش نیز ۱۰ استان در مجموع ۵۱ شهر و ۱۸۵۵ روستا تحت تأثیر مسئله‌ سیل قرار گرفته بودند که در وهله‌ اول حادثه، مجموعاً یک جمعیت نزدیک به پنج میلیون نفری را با مشکل مواجه کرد. ولی خب خوشبختانه در بخش آب هم شهری و هم روستایی  فعالیت‌های زیادی انجام شده است که نزدیک به ۱۶۰۰ روستا اقدامات اصلاحی و تعمیراتی آن‌ها انجام شده است و بقیه روستا‌ها هم در حال انجام است. با این وجود، هنوز تعدادی از روستا‌ها در لرستان مشکلاتی دارند که آن هم ان‌شاءالله هر چه زودتر رفع خواهد شد. این یکی از سرفصل‌های گزارش بنده به رهبر انقلاب در ارتباط با خسارات و اقدامات انجام شده بود.

 

۹۰ هزار خدمت پزشکی به سیل زدگان ارایه شد

«مجید احمدی» در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد روند امداد رسانی به مناطق سیل زده گفت: بسیج جامعه پزشکی از ابتدای وقوع سیل در کشور جز نهادهای مردمی بوده است که با شرکت در کمیته بحران در روند خدمت رسانی به سیل زدگان مشارکت داشته است.

 

جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور افزود:  اعضا و مسئولین تیم های بهداشتی و درمانی در بسیج، مشابه پرسنل رسمی نهادهای رسمی سلامت رابطه مالی با ما نداشته و صرفا بر اساس انگیزه جهادی در خدمت بسیج هستند.

 

احمدی گفت: همه اعضای بسیج جامعه پزشکی عضوی از نظام سلامت کشور بوده یعنی در ساعات موظف  خود در مراکز بهداشتی درمانی حاضر می شوند و در ساعات استراحت و زمانی که باید در کنار خانواده باشند به خدمت رسانی به مردم می پردازند

 

وی ادامه داد: بیشتر فعالیت اعضای بسیج جامعه پزشکی در امداد رسانی به سیل زدگان استان گلستان بوده اما خدمت رسانی به مردم سیل زده در استان مازندران، خوزستان، لرستان، فارس و کرمانشاه نیز انجام می‌شود‌

 

کسی در دنیا اتهام تروریست بودن سپاه را باور نمی کند/ آمریکا اصل تروریسم است

«منصور حقیقت پور» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در واکنش به تصمیم آمریکا برای قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریست ها گفت: ما شاکله حکومت آمریکا را پدر تروریسم دنیا و تروریسم دولتی می دانیم و این حکومت هیچگاه شایستگی آن را ندارد که در مورد تروریسم بودن شخصی یا نهادی در دنیا اظهار نظر کند.

 

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که دست آمریکایی ها به خون جوانان مسلمان و مردم بیگناه در سراسر جهان آلوده است، افزود: جنایت های آن ها در منطقه خاورمیانه به خصوص در کشورهای یمن، سوریه، عراق، افغانستان و سرزمین های اشغالی از یاد جهانیان و تاریخ دنیا پاک نخواهد شد.

 

وی با تاکید براین نکته که آمریکایی ها با دستمال نجس و کثیف نمی توانند شیشه و آئینه را پاک کنند، خاطرنشان کردند: حکومت آمریکا اصل تروریست است و اگر کسی اتهامات آن ها به سپاه پاسداران را باور کند باید جزو مجنونین باشد./شبستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار