تولید سویا در استان اردبیل امسال نسبت به پارسال 10درصد افزایش د اشته است.
کد خبر: ۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶ 25 January 2015
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعللام این خبر افزود:سطح زیر کشت سویای کشت اول و دوم استان در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار 13 هزار و 500 هکتار بودکه از این سطح زیر کشت 30 هزار و 842تن کل تولید محصول سویا بود که متوسط عملکرد سویا از هر هکتار 2 هزار و 285 کیلوگرم است.
سروی افزود: به‌ رغم شرایط نامساعد آب و هوایی در زمان رشد سویا و تنش‌های خشکی و محیطی و وجود مشکلات مهم در تامین آب و میزان بارندگی ،خوشبختانه میزان تولید سویا نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال 93 تعداد 2 هزار و 87 سویاکار با زمین‌های سویاکاری شده با سطح زیر‌کشت 3 ‌هزار و 650 هکتار اقدام به بیمه کشاورزی کرده بودند که با بیمه شدن محصول و فروش آن به قیمت تضمینی سویاکاران با مشکلی مواجه نشدند
عدیل سروی اظهار کرد: قرار بود خرید تضمینی محصول سویا تا 15 آذر ماه 93 انجام شود که وزیر جهاد کشاورزی با درخواست این سازمان مبنی بر تمدید خرید محصول سویا، کار خرید تا 15 دی ‌ماه سال‌جاری تمدید شد و از بابت این تمدید در این فرصت مبلغ 6 میلیارد و 740 میلیون تومان به ‌عنوان طلب سویاکاران پرداخت شد.
وی حمایت واقعی دولت تدبیر و امید از قشر تولیدکننده نمود دیگری نیز در افزایش قیمت خرید تضمینی سویا برشمرد وگفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم سویا از 9 هزار ریال به 17 هزار ریال در سال 93 افزایش یافت.
سویا از جمله دانه های روغنی است که پس از خرید این محصول از کشاورزان استان برای روغن کشی به استانهای البرز،اصفهان منتقل میشودد.
استان اردبیل جز سه استان برتر کشور در تولید دانه های روغنی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار