دبیر شورای هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويزه اقتصادي گفت: ظرفیت استان اردبیل ایجاب می‌کند که یک منطقه آزاد مستقل داشته باشد.
کد خبر: ۶۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 25 July 2015
اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در گفت و گو با سبلانه، با اشاره به ضرورت ایجاد منطقه آزاد مستقل در اردبیل گفت: منطقه آزاد اردبیل در جهت فعالیت‌های صنعتی، تجاری و صادرات در مناطقی از استان دایر می‌شود که در مجاورت مرزها قرار دارند که بازار هدف این منطقه آزاد، بازارهای همسایگان است.

وی افزود: در ابتدا بحث هایی در خصوص الحاق بخشی از استان اردبیل به منطقه آزاد ارس مطرح بود که این نظریه اصلاح شد تا استان اردبیل یک منطقه آزاد مستقل مرتبط با خود داشته باشد.

ترکان با اشاره به ظرفیت بالای استان اردبیل در حوزه های مختلف از جمله در حوزه کشاورزی و گردشگری، اظهار کرد: این ظرفیت استانی ایجاب می‌کند که استان اردبیل دارای منطقه آزاد مستقلی باشد.

وی استفاه از معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، معافیت قانون کار و قانون پولی و بانکی و معافیت ویزا و ... را از مزایای وجود منطقه آزاد عنوان کرد و افزود: این مزایا باعث تسهیل کار صنعتی و تولیدی استان و نیز باعث تسهیل کار سرمایه گذارانی می شود که وارد کشور شده و می خواهند از فرصت سرمایه گذاری استفاده کنند.

"دبیر شورای هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويزه اقتصادي" با اشاره به جاری بودن تجارت چمدانی در برخی از حوزه ها، گفت: چیزی که به عنوان فعالیت‌های چمدانی مطرح است مورد قبول ما نبوده و نیست و با اینکه فعالیت‌های این چنینی هنوز وجود دارد اما در صدد از بین بردن آن هستیم.

تجارت چمدانی" به انجام واردات و صادرات "مسافری" که گاهی از طریق بازارچه‌های مرزی در کشورهای همسایه و گاهی فراتر از آن صورت  می‌گیرد، گفته می‌شود. بسیاری از ما، زنان و جوانانی را دیده‌ایم و یا می‌شناسیم که با انجام سفرهای مستمر به کشورهای اطراف رفته و در حجمی محدود کالا وارد یا صادر می‌کنند. این نوع فعالیت را تجارت چمدانی می‌گویند.

ترکان با بیان اینکه اینگونه فعالیت‌ها بیشتر در حد سوغاتی دادن است و نتیجه بیشتری از آن عاید نمی‌شود، افزود: ما به دنبال آن نیستیم که منطقه آزاد کانالی بشود برای کالاهایی که در داخل کشور توانایی تولیدش را داریم، بلکه باید شرایط کار ویژه را در این مناطق فراهم کنیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار