برای نمایش در موزه تعزیه؛
قرار است طی مراسمی این اشیاء تاریخی تعزیه خوانی حسینیه مجتهد اردبیلی برای عموم علاقمندان به نمایش گذاشته شود.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲ 21 October 2015


تحویل 52شیء تاریخی تعزیه خوانی حسینیه مجتهد اردبیلی به میراث فرهنگیاشیای تاریخی تعزیه خوانی حسینیه مجتهد اردبیلی برای نمایش در موزه تعزیه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تحویل داده شد.

به گزارش تابناک اردبیل، 52 شیء تاریخی و نفیس تعزیه خوانی که از موقوفات حسینیه مجتهد اردبیلی است به منظور نگهداری و مرمت به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تحویل داده شد تا پس از تکمیل موزه تعزیه، در این مکان به نمایش گذاشته شود.

این اقلام تاریخی تعزیه خوانی شامل شمشیر، سپرهای از جنس فلزی یا پوست کرگدن، زره های فولادی، کلاه خود، ترمه، جبه و ردا و لباس تعزیه است که خاندان مجتهد اردبیلی در حسینیه برای اجرای مراسم شبیه خوانی استفاده می کردند.

قدیمی ترین اشیاء شبیه خوانی در این اقلام، شمشیر امیر کبیر منسوب و ممهور به مهر شاه عباس صفوی است که توسط امیرکبیر طی نامه ای به میرزا محسن مجتهد اردبیلی اهداء شده است.

همچنین در بین این اشیاء جبه ای مربوط به ناصرالدین شاه قاجار است که در یادداشت های سفرنامه ناصرالدین شاه به اروپا آمده است "مجتهد اردبیلی آمد خلعت گرفت و رفت".


تحویل 52شیء تاریخی تعزیه خوانی حسینیه مجتهد اردبیلی به میراث فرهنگی

قرار است طی مراسمی این اشیاء تاریخی تعزیه خوانی حسینیه مجتهد اردبیلی برای عموم علاقمندان به نمایش گذاشته شود.

محسن دلجو از نوادگان میرزا محسن مجتهد اردبیلی با تحویل این اقلام تاریخی شبیه خوانی به این اداره کل گفت: حسینیه مجتهد اردبیلی مربوط به دوره قاجار از موقوفات میرزا محسن مجتهد اردبیلی متوفی 1255 شمسی مقارن با زمان ناصرالدین شاه قاجار است که در وصیت خود بر 40 روز احسان و شبیه خوانی در این حسنیه تأکید داشته است.

گفتنی است: حسینیه مجتهد اردبیلی در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ به شمارهٔ ۱۸۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار