رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل گفت: شعرای آیینی با تولید آثار فاخر همواره در توسعه و ترویج فرهنگ حسینی پیشاهنگ هستند.
کد خبر: ۱۳۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴ 01 December 2015

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، عظیم دشتی صبح امروز در مراسم شعر آیینی که به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی در مسجد جامع شهرستان نیر برگزار شد اظهار کرد: یکی از ابزارهای که نهضت عاشورا و پیام آن را ماندگار کرده است، شعر و ادبیات پایداری است مخصوصاً اشعار آیینی که گویاترین، نافذترین و تاثیرگذارترین وسیله برای انتقال فرهنگ عاشورا از نسلی به نسل دیگر است.

وی افزود: بدون تردید شعر یکی از هنرهای اصیل بشری است که از دیرباز با ذهن و عواطف انسان‌ها سر و کار داشته و در قالب گفتار آهنگی و عاطفی تجلّی می‌یابد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل ادامه داد: در دوران پیش از اسلام و در محیط جاهلی آن زمان،شعر پدیده‌ای کاملا شناخته شده بود و شاعران جایگاه رفیعی داشتند، پس از ظهور اسلام نیز اهتمام به شعر کاسته نشد و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و اصحاب ایشان به شعر و تأثیرگذاری آن و ضرورت استفاده از آن برای اهداف مقدس کاملا واقف بودند.

دشتی تصریح کرد: شعر شیعیِ عاشورایی (حسینی) یکی از شاخه‌های پربار ادب اسلامی است که بیگمان می‌توان آنرا برگزیده‌ترین و اثرگذارترین شعر در نوع خود دانست.

این مسئول ویژگیِ مهم و اصلی شعر شیعیِ عاشورایی (حسینی) در تعهّد نهفته است و شعری که در بردارنده پیامی الهی و انسانی و هماهنگ با فطرت سلیم بشری است

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل با اشاره به اینکه در کشور ما کمتر شاعری پیدا می شود که بر مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) شعر نسروده باشد، افزود: آحاد مردم مسلمان ایران به حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش عشق می‌ورزند و هر کسی با روش و سلیقه خاص خود عشق و ارادت خود را به سیدالشهدا نشان می‌دهند که صاحبان قلم و شعرای با ذوق با اشعار خود تلاش می‌کنند در زنده نگه داشتن نهضت حسینی سهیم باشند.

دشتی عنوان کرد: خطه اردبیل در دوره معاصر شعرای زیادی را به عرصه فرهنگ و ادب کشور معرفی کرده است که هر یک از شعرای گرانقدر با سبک و سیاق خود در پویایی نهضت حسینی سهیم بوده‌اند و در ترویج فرهنگ عاشورا نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، در این مراسم اسکندر سخنور، شهاب‌الدین وطندوست، نادر قدیریان نیاری، روزبه صمدی، ثریا خلیق، سمیه معمر، افسون بهنژاد، سولماز صادق،زاده، محمد فرید و سید سعید اطهر نیاری در رثای مصیبت حضرت امام حسین (ع) اشعار خود را قرائت کردند

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار