پیش تر عملیات احداث پروژه ایستگاه مرکزی راه آهن اردبیل در ۱۰ کیلومتری این شهر آغاز شده بود، در حالی که هدف از این پروژه سهولت دسترسی مردم به خطوط حمل و نقل بود.
کد خبر: ۵۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸ 06 July 2015

به گزارش ساوالان خبر، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان اردبیل از تصمیم وزارتخانه متبوع خود مبنی بر احداث ایستگاه مسافری راه آهن اردبیل در نقطه ای نزدیک به محدوده شهر خبر داد.

عباس آخوندی در آئین بهره برداری از چند پروژه وزارت راه و شهرسازی در اردبیل، با اعلام این خبر افزود: پیش تر عملیات احداث پروژه ایستگاه مرکزی راه آهن اردبیل در ۱۰ کیلومتری این شهر آغاز شده بود، در حالی که هدف از این پروژه سهولت دسترسی مردم به خطوط حمل و نقل بود.

وی در ادامه سخنان خود تصمیم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تغییر کاربری ایستگاه احداث شده قبلی به ایستگاه حمل و نقل بار را خاطرنشان کرد و افزود: طبق بررسی های انجام شده ایستگاه جدیدی با هدف جابجایی مسافران درون محدوده شهری اردبیل احداث می شود.

سازهدر حال احداثایستگاه راه آهن اردبیل که کاربری آن به ایستگاه حمل بار تغییر یافت

آخوندی با ابراز گلایه از وعده های تحقق نیافته دولت های پیشین در ارتباط با زمان بهره برداری از پروژه ملی راه آهن اردبیل – میانه، اظهار کرد: در سال ۸۴ در پی اقدامات عجولانه گفته شد تا دو سال آینده سوت قطار شنیده خواهد شد؛ این در حالی است که ۱۰ سال زمان سپری شده و این پروژه هنوز تکمیل نشده است.

این مقام مسوول به بررسی های زمین شناسی و ژئوتکنیک پروژه راه آهن اردبیل اشاره کرد و گفت: در تامین مالی این پروژه بر اساس تصویب هیئت وزیران قرار است از منابع صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیون دلار برای پروژه راه آهن اردبیل اختصاص یابد که بنده مکاتبات را انجام دادم و روند اداری آن را تعقیب می کنم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پروژه راه آهن اردبیل به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در عین حال که تخصیص از صندوق توسعه ملی دنبال می شود از طریق شرکت چینی نیز تخصیص فاینانس را پیگیر هستیم و هر کدام زودتر به نتیجه برسد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همچنین بر اساس گزارش های منتشر شده از سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل، این مقام مسوول هرچند در این سفر به یکی از مهم ترین خواسته های مردم منطقه در ارتباط با عدم احداث ایستگاه مسافری راه آهن اردبیل در مکانی دور از دسترس پاسخ امیدوارکننده ای داده است، اما طبق همین گزارش ها آخوندی در پاسخ به سوالی در خصوص تکلیف ادامه پروژه راه آهن اردبیل به مغان و اتصال آن به جمهوری آذربایجان، موضع روشنی نداشته و تعهد دادن در این زمینه را به انجام بررسی های فنی بیشتر موکول کرده است.

محل احداثایستگاه راه آهن اردبیل ویزه حمل بار، واقع در ۱۰ کیلومتری جاده اردبیل – آبی بیگلو

جلوی ضرر را از هر جا که بگیری منفعت است

به دنبال اتخاذ تصمیمات عجولانه در دولت قبل در ارتباط با مکان یابی اشتباه جهت احداث ایستگاه راه آهن اردبیل، موجی از نگرانی از آینده این طرح در بین مردم اردبیل ایجاد شده بود.

مسافت بیش از ۱۰ کیلومتری محل احداث ایستگاه راه آهن اردبیل تا شهر، برای شهروندان اردبیلی همواره یادآور اشتباه بزرگ و تاریخی مکان یابی فرودگاه اردبیل بود و همواره این انتظار می رفت که تدبیری واقعی از سوی دولت تدبیر و امید در خصوص انتقال مکان ایستگاه راه آهن به مکانی قابل دسترس اندیشیده شود.

حال به نظر می رسد تصمیم جدی وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید در خصوص تحقق بخشیدن به خواسته منطقی مردم اردبیل در واقع مصداق عینی ضرب المثل قدیمی "جلوی ضرر را از هر جا که بگیری منفعت است” باشد.

هرچند لغو احداث پروژه ایستگاه راه آهن مسافری اردبیل در نزدیکی آبی بیگلو ممکن است به مذاق برخی افرادی که احیاناً در انتخاب چنین مکانی ذینفع بوده اند خوش نیاید، اما اگرهمین افراد تنها اندکی در خصوص مزایای عمومی و منافع کلان حاصل از انتخاب مکانی استاندارد با دسترسی آسان به ایستگاه مرکزی راه آهن برای عموم مردم شهر تأمل کنند، مطمئناً به جمع اکثریت خواهند پیوست.

با صرف نظر از سال های طولانی انتظار اردبیلی ها برای به ثمر رسیدن پروژه راه آهن اردبیل و حواشی مربوط به اصل این پروژه؛ در نهایت آنچه که رضایت همگان را صرفا در خصوص پروژه ایستگاه راه آهن مرکزی این شهر می تواند جلب کند؛ دقت وزارت راه و شهرسازی در انتخاب مکان جدید خواهد بود.

ایستگاه راه آهن اردبیل ویژه حمل بار از نمایی نزدیک تر

گزارش و عکس از فرزاد تقی زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار