مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: این استان قابلیت رونق توریسم عشایری را دارد.
کد خبر: ۹۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹ 08 September 2015


به گزارش ایرنا،  قادر هنرمند افزود: راه اندازی و رونق گردشگری عشایری یکی از راه های توسعه منطقه است و شهرستان نیر با توجه به پتانسیل های موجود و داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری می تواند یکی از مکان های مناسب برای این منظور باشد.
او اظهار کرد: عشایر استان سالانه به ارزش دو هزار و 300 میلیارد ریال انواع محصولات کشاورزی ، دامی و صنایع دستی تولید می کنند.
هنرمند افزود: جمعیت عشایر استان 70 هزار نفر در قالب 13 هزار خانوار است که شش درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
او گفت: امسال راه های ییلاق های عشایری بهسازی شده و در برخی مناطق نیز چشمه های آب ترمیم خواهد شد.
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶/۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار