رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سطح زیر کشت پاییزه در استان اردبیل افزایش نخواهد داشت و به‌جای آن به بهره‌وری سطح زیر کشت تمرکز داریم.
کد خبر: ۱۳۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸ 25 November 2015

به گزارشخبرنگار مهر،عدیل سروی بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: برای پاییز امسال کشت گندم دیم در ۲۶۰ هزار هکتار و کشت گندم آبی در ۸۰ هزار هکتار پیش‌بینی‌شده است.

وی با تأکید به اینکه به نسبت سال گذشته این رقم افزایش ندارد، اضافه کرد: تمامی امکانات استان اعم از استفاده از بذور اصلاح‌شده، توجه به تغذیه گیاهی و کود شیمیایی، مبارزه با علف‌های هرز و کنترل آفات بیماری‌ها در کنار مکانیزاسیون کشاورزی باهدف افزایش راندمان کشت است.

رئیس جهاد کشاورزی استان با تأکید به اینکه درکشت پاییزه کاهش سطح زیر کشت و در مقابل افزایش راندمان مورد تأکید است، ادامه داد: درعین‌حال به‌کارگیری نیروهای جدید الاستخدام مهندسین کشاورزی، افزایش تحقیقات و آموزش کشاورزان در این راستا صورت گرفته است.

سروی به مشارکت دادن کشاورزان در انتخاب ارقام برتر گندم اشاره و تأکید کرد: استفاده از ارقام مقاوم به خشک‌سالی و اجرای برنامه‌های آموزشی و طرح‌های تحقیقاتی به‌عنوان راهکار تحقق هدف ارتقا راندمان تولید موردتوجه قرارگرفته است.

وی افزود: دلیل اینکه سطح زیر کشت پاییزه افزایش داده نمی‌شود به خاطر اقتصادی شدن کشاورزی و افزایش درآمد کشاورز است تا با این روش‌ها کشت محصولات جایگزین مانند حبوبات و زراعت بهاره در اراضی آبی جایگزین شده و میزان تولید افزایش یابد.

رئیس جهاد کشاورزی استان در پاسخ به درخواست کارشناسان برای کاهش سطح زیر کشت دوم افزود: در حال حاضر کشت دوم محدود به شبکه آبیاری مغان بوده و کشت سوم نیز به‌هیچ‌وجه نداریم.

سروی تراکم کشت دوم را در ارتباط با نزولات آسمانی و ذخیره سد ارس دانست و تأکید کرد: در سال‌هایی که با کمبود آبی مواجه بودیم با هماهنگی تمامی دستگاه‌ها کشت محصولات با نیاز آبی پایین موردتوجه قرارگرفته است.

وی با ذکر مثالی به کاشت سویا به‌جای ذرت اشاره کرد و بیان داشت: در این محصول که جزو دانه‌های روغنی مهم و پرمصرف است خرید تضمینی نیز جهت حمایت از کشاورز برنامه‌ریزی ‌شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار