مشکلی که هر از چند گاه رخ می دهد
چشمه گُرگُر تنها آب معدنی این شهرستان نیست بلکه ده ها چشمه پاک و طبیعی در سرعین موجود است که هر کدام در جای خود همانند چشمه گرگر می توانند نامی جهانی داشته باشند اما در این میان روستاییان سرعین در تابستان سال گذشته شاهد قطع مکرر آب بودند.
کد خبر: ۲۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷ 11 April 2015

آب یکی از مهم ترین و بنیادی‌ترین عامل حیات موجودات زنده است ،از این نظر جلوگیری از آلودگی آب نیز به همان نسبت مهم و مورد توجه است.

به گزارش تابناک به نقل از سایت چشمه لر، جمعی از مردم سرعین در خصوص کدر شدن آب شرب این شهر به اظهار داشتند: آب آشامیدنی مردم سرعین گل آلوده بوده و سلامت مردم این شهر با آلوده شدن حیاتی ترین نیاز بشر یعنی آب در خطر است.

یکی از این شهروندان می‌گوید: هم اکنون آب کاملاً گل‌آلود و غیربهداشتی و ناسالم شده است به طوری که دیگر قابل استفاده برای مصارف خانگی به‌ویژه آشامیدن نیست.

آب شرب سرعین گِل‌آلود شد

وی می افزاید:شهر سرعین در فصل گردشگری با کمبود اب مواجه است و برخی از مناطق این شهر با قطعی مواجه می شوند.

البته این معضل به شهر سرعین محدود نمی شود و به علت بارش برف سنگین زمستانی در بالادست ومناطق کوهستانی روستاهای سرعین و فرارسیدن فصل بهار و گرم شدن تدریجی هوا، برف‌ها ذوب شده موجب گل‌آلود شدن و کدورت آب رودخانه، چشمه‌ها و منابع زیرزمینی می شود.

در برخی از روستا های سرعین حتی بیش از یک هفته چشمه‌ها، مسیر و خط انتقال و مخزن ذخیره آب اهالی روستاهای شهرستان سرعین گل‌آلود می شود.

کارشناسان معتقدند در جریان انتقال آب از رودخانه‌ها، گل‌ و لای وارد حوضچه‌ها شده و مدتی در این حوضچه‌ها ته‌نشین می‌شوند، اما در زمان بارندگی با آب ترکیب شده و مشکلاتی را در فرایند تصفیه به‌وجود می‌آورد.

در زمان انتقال آب‌های سطحی به حوضچه اگر بارندگی صورت گیرد، مواد آلوده وارد حوضچه شده و در شرایط نگهداری آب اختلال ایجاد می‌کند و میزان ماندگاری آب را در حوضچه کاهش می‌دهد و گل‌ولای قبل از ته‌نشین شدن وارد لوله‌های آب می‌شود.

شهرستان سرعین به لحاظ توریستی بودن که در ایران و حتی جهان نام آشنا به "سرزمین چشمه های بهشتی" است و حتی از خیابان ها و مکان های غیر قابل باور آب در حال جوشش است ولی در مسئله اب آشامیدنی در فصل تابستان دچار مشکل می شود.

چشمه گرگر در ارتفاع 2700 متری ودر فاصله 7 کیلومتری محل کارخانه واقع شده ، تامین کننده آب معدنی طبیعی واتا است آب این چشمه توسط انستیتو فرزنیوس کشور آلمان که یکی از معتبرترین موسسه های تحقیقاتی وآزمایشگاهی در دنیا می باشد آنالیز شده و بعنوان آب معدنی طبیعی پاک و خالص تایید شده است .

چشمه گُرگُر تنها آب معدنی این شهرستان نیست بلکه ده ها چشمه پاک و طبیعی در سرعین موجود است که هر کدام در جای خود همانند چشمه گرگر می توانند نامی جهانی داشته باشند اما در این میان روستاییان سرعین در تابستان سال گذشته فصلی تشنه را پشت سر گذاشتند بطوری که آب شرب روستاییان با قطعی های متوالی روبه رو بود و بحث آب کشاورزی هم جا خود دارد.

این رویه در حالی است که در بحث کشاورزی با ایجاد سد و مهار آبهایی خروشان در فصل بهار ، می توان روستاییان را خوشحال و با استفاده از تصفیه خانه های مدرن ،شهروندان سرعین را نیز از این حیث آسوده نمود.

آب شرب سرعین گِل‌آلود شد

قانون در باره بهداشت چه می گوید؟

بند 12 اصل 3 قانون اساسی نیز مرتبط با سلامت می­باشد که مقرر داشته «پی­ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه­های تغذیه مسکن، کار، بهداشت و تعمیم بیمه از وظایف دولتهاست.» در این اصل نیز دولت مکلف به تأمین حقوق همه جانبه افراد از جمله بهداشت به طور عادلانه برای افراد در برابر قانون و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای زن و مرد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار