در مراسمی از چهار کتاب رحیم اسداللهی از شاگردان مرحوم استاد محمدحسین شهریار در شهر سرعین رونمایی شد.
کد خبر: ۲۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 15 April 2015

  به گزارش ایرنا ، 'قارتالین اسکی غزللریگ ، 'قزیل غزللر ، 'منظومه عقل و عشق' ،

'منظومه شمس ولایت' ، 'نوید وصال' ، 'سرعین در آینه قلم' ، 'مشارکت و خلاقیت در آموزش و پرورش' ، 'ساوالان قارتلی' ، 'ای سرعین' و 'قارتلین قیزیل قصری' از جمله کتاب های رحیم اسداللهی شاعر نام آشنای سرعینی است.

این شاعر سال ها در محضر استاد شهریار بهره برده و استاد شهریار اسداللهی را قارتال(عقاب) خطاب می کرد که به معنی احاطه در شعر و ادب است.

مدیر کتابخانه عمومی شهرستان سرعین روز چهارشنبه در این آیین گفت: ادبیات شفاهی اگر تبدیل به ادبیات مکتوب نشود همراه با نسل کهن از بین خواهد رفت.

داریوش سفیدی افزود: ادبیات شفاهی مجموعه ای از باورها ، فرهنگ و کردارهایی است که سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و باید حفظ شود.

او با اشاره به ادبیات شفاهی آذربایجان اظهار کرد: ادبیات شفاهی آذربایجان را بایاتی لار ، تاپماجا لار ، لالایی لار ، ناغیل لار ، عاشیق سوزلری ، اوخشاما لار ، مثل لر و لطیفه لر تشکیل می دهد.

مدیر کتابخانه عمومی سرعین یکی از ویژگی های ادبیات شفاهی آذربایجان را نزدیکی شخصیت قهرمانان به آرزوهای توده مردم دانست و گفت: گاه مردم در نقش قهرمان داستان همچون 'کوراوغلی' هستند که با خوانین ظالم در می افتد و یا در نقش یک عاشیق هنرمندی که دل باخته دختر خان می شود و داستان هایی از این دست که نقش اصلی این داستان ها انتقال ارزش های اخلاقی و احیای هویت گروهی است.

وی افزود: از 50 اثر استاد اسداللهی 10 مورد منتشر شده و مجموعه کتاب های بعدی وی نیز در مرحله اقدام برای اخذ مجوز چاپ است.

شهر توریستی سرعین در 25 کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار