اجرای ناقص طرح ساماندهی خانه مسافر در سرعین
درست است که خانه های مسافر هم مثل هتلها میزبان مسافران محسوب می شوند با این حال جنس میان این دو متفاوت است و حتی این دو مجموعه رقیب هم محسوب می شوند، لذا واگذاری بحث ساماندهی به مجموعه ای که متصدی هتل دارن محسوب می شود خطاست.
کد خبر: ۵۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۱ 29 June 2015

در حالی که اجرای طرح خانه مسافر در استان اردبیل سابقه ای هشت ساله دارد، از اسفند ماه سال گذشته مجامع اقامتی استان اردبیل در اقدامی بی سابقه به عنوان مجری این طرح معرفی شده اند.

به گزارش تابناک اردبیل، نصب بنر در سر در خانه های مسافر، ملبس کردن جارچی های شهر سرعین به کاور، نصب کیوسک گردشگری در سطح شهر و آموزش جارچیان از جمله اقداماتی است که طی مدت اخیر در طرح ساماندهی خانه مسافر در سرعین انجام شده است.

با این حال نگاهی دقیق به چند و چون اجرای این طرح نشان می دهد این طرح آن گونه که باید اصولی و در مسیر خود اجرا نشده است.

نخستین ایراد اجرای این طرح این است که محدود به سرعین شده و اجرای آن در سایر نقاط استان به فراموشی سپرده شده است.

در حالی که قبلا از 7 کیوسک گردشگری سطح استان 2 مورد آن در سرعین فعال بود، اما افزایش تعداد این کیوسک ها به 7 عدد در سرعین و غیر فعال نگه داشتن 5 کیوسک دیگر در دیگر مناطق استان جای سوال دارد. مشخص نیست این تعداد کیوسک در شهر سرعین مورد نیاز خواهد بود با خیر و اینکه چرا سایر نقاط استان به فراموشی سپرده است؟!

همچنین اخذ هزینه های نامتعارف از مالکان خانه های مسافر یکی از ایرادات این طرح است که در مواردی سبب اعتراض آنان نیز شده است.

علی 5 سال است که مالک یک خانه مسافر در منزل شخصی خود است. بخشی از هزینه زندگی خود را از این راه تامین می کند. او می گوید هزینه های اخذ شده به نسبت درآمد خانه مسافر بالاست و مجری طرح بدون توجیه مالکان خانه های مسافر، نسبت به اخذ این مبالغ اقدام کرده است.

او می افزاید به آنها گفته شده است که در صورت عدم پرداخت این مبلغ در مرحله تمدید مجوز با مشکل مواجه خواهند شد. وی تاکید می کند نفس اجرای این طرح اقدام خوبی است چون همه ما با حفظ آبروی شهرمان موافقیم ولی فکر می کنیم این طرح اصولی اجرا نمی شود.

اطلاق لفظ جارچی هم بخش دیگری از مسله است.

حسن که به سبب عدم توان مالی مجبور به انصراف از دانشگاه شده است و در حال حاضر یک جارچی در شهر سرعین به حساب می آید می گوید من جارچی نیستم! جوان جویای کارم.

او می افزاید وقتی مجری طرح به من احترام قائل نیست و با چنین لفظی ما را در جامعه معرفی می کند باعث آزردگی خاطر ما می شود. وی تاکید می کند این طرح باید خیلی زودتر از این و با روندی درست در شهر سرعین اجرا می شد.

این جوان سرعینی تصریح می کند: همین حالا هم جز پوشیدن کاور اتفاق خاصی نیفتاده است. هنوز هم با همین لباس هم جلوی ماشین های عبوری گرفته می شود. وی خاطر نشان می کند برای اجرای درست این طرح اول باید به جوانان شهرمان احترام بگذاریم.

اما در اقدامی دیگر دیروز سه کیوسک گردشگری در سرعین توسط شهرداری این شهر جمع آوری شد. جانمایی بدون مجوز سه کیوسک گردشگری باعث شد شهرداری به سبب سد معبر روز گذشته نسبت به جمع آوری آنها اقدام کند.

به نظر می رسد مجموع این اتفاقات سریالی نشان می دهد اجرای این طرح ایراداتی در خود دارد که باید حل شود.

«بابک مغازه ایی» کارشناس ارشد گردشگری معتقد است واگذار کردن چنین طرحی به تاسیسات اقامتی یک اشتباه بزرگ بوده است.

وی می افزاید: درست است که خانه های مسافر هم مثل هتلها میزبان مسافران محسوب می شوند با این حال جنس میان این دو متفاوت است و حتی این دو مجموعه رقیب هم محسوب می شوند، لذا واگذاری بحث ساماندهی به مجموعه ای که متصدی هتل دارن محسوب می شود خطاست.

این کارشناس گردشگری تاکید می کند: چه تضمینی وجود دارد که با اخذ تصمیمات سخت گیرانه از سوی مجری طرح در آینده شاهد ورشکستی خانه های مسافر در سرعین نباشیم؟

وی خاطر نشان می کند: به هر حال بحث خانه های مسافر نه در ایران که در همه جای دنیا وجود دارد و منبع درآمد بخشی از افراد جامعه محسوب می شود که مخاطبان خودش را هم دارد. در دسته بندی افراد سفر همیشه افرادی هستند که ترجیح می دهند در هتل بمانند و افرادی هم هستند که نمی توانند و اگر خانه مسافر نباشد از چادر استفاده خواهند کرد.

این کارشناس گردشگری بیان می کند: اینکه فکر کنیم با نبود خانه های مسافر هتلداران درآمد بیشتری خواهند داشت تفکر نادرستی است.

پیشتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور تاکید کرده بود طرح ساماندهی خانه های مسافر نه زیر نظر جامعه هتلداران که با همکاری آنان صورت گیرد.

به نظر می رسد نداشتن اشراف به مسائل گردشگری باعث شده است در واگذاری مسئولیت خانه های مسافر به جامعه اقامتی استان اردبیل اشتباه بزرگی صورت گیرد. این در حالی است که در سایر استان های کشور مجری این طرح شرکت های تخصصی گردشگری هستند و فقط در اردبیل است که چنین مسئولیت غیر متعارفی به جامعه اقامتی هتلداران واگذار شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
اصلا اشتباه نیست. به نظر من خانه های استیجاری (خانه مسافر) نه تنها رقیبی برای هتل هانیست بلکه یک ظرفیت بزرگ است. لذا این کار کاملا منطقی است
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
چه عجب یکی به این موضوع پرداخت. خدا پدرتو بیامرزه تابناک!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار