مسئول اداره فرش استان اردبیل گفت: پرداخت یارانه نقدی تاثیر منفی در صنعت فرش و تولید این حوزه داشته که باید به نحوی مشکل به وجود آمده را برطرف کرد.
کد خبر: ۶۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 29 July 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، میر اعلا سیدی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل اظهار کرد: رونمایی از 10 طرح معروف فرش اردبیل که به ثبت جهانی رسیده و از این به بعد امکان کپی‌برداری از این طرح‌ها غیرممکن خواهد بود نشان از شایستگی و لیاقت صنعت فرش است.

وی افزود: سازمان جهانی مالکیت فکری این 10 طرح معروف را در حالی به تایید رسانده است که حتی متن انگلیسی و فرانسوی آن به عنوان ثبت جهانی این 10 طرح فرش اردبیل از این به بعد مبنای کار قرار گرفته و امکان کپی‌برداری از فرش اصیل اردبیل وجود نخواهد داشت.

مسئول اداره فرش استان اردبیل با بیان اینکه نمایشگاه فرش اردبیل هر سال با کیفیت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده و امکان ارائه محصولات ارزشمندی به وجود می‌آید، گفت: امکان صادرات فرش دستبافت از گمرک و فرودگاه اردبیل به صورت مستقیم فراهم نیست و به رغم آنکه ارزیابی در گمرک مستقر شده ولی اغلب صادرات فرش دستبافت این استان از استان‌های دیگر انجام می‌شود.

سیدی تصریح کرد: اگر مشکل صادرات از گمرک و فرودگاه اردبیل برطرف شود ما به راحتی می‌توانیم به جای صادرات فرش از آذربایجان شرقی و قم و خود تهران این صادرات را از استان اردبیل انجام دهیم تا ثبت این صادرات به اسم استان اردبیل باشد.

این مسئول ادامه داد: فرش‌های دستبافت این استان بسیار با کیفیت و از استانداردهای لازم برخوردار است ولی با توجه به مشکلاتی که در چند سال اخیر در حوزه فرش دستبافت وجود داشته آمار دقیقی از تولید نداریم که انتظار می‌رود با سیاست‌گذاری مرکز ملی فرش و حل مشکلات بیمه‌ای و صادرات فرش امکان اشتغالزایی و تولید بیشتر فراهم آید.

مسئول اداره فرش استان اردبیل ضرورت حمایت از بیمه قالیبافان را با تامین منابع اعتباری یادآور شد و بیان کرد: برای اینکه تولیدکنندگان با آرامش و آسایش بیشتر تولید کنند ضروری است در این حوزه یک حرکت واقعی و حمایتی به انجام برسد.

سیدی افزود: با پرداخت یارانه نقدی در چند سال اخیر میزان تولید فرش دستبافت کاهش یافته و انتظار می‌رود تاثیرات منفی این اقدام آرام آرام از بین برود.

وی با بیان اینکه 35 هزار بافنده فرش در این استان شناسایی شده‌اند که 11 هزار نفر آنها دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، یادآور شد: 200 پروانه تولید و کسب متمرکز و غیرمتمرکز در این حوزه صادر شده است.

مسئول اداره فرش استان اردبیل در پایان سخنان خود به برگزاری 157 دوره اموزشی به‌بافی و مناسب‌بافی فرش در سطح استان خبر داد و گفت: با همکاری مرکز ملی فرش ایران دوره‌های به‌بافی و آموزش چله‌کشان به همراه برخی دوره‌های فنی و مهارتی در این حوزه برگزار شده و زمینه‌ای را فر اهم کرده تا امکان بهره‌مندی بیشتراز این فرصت‌ها فراهم آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار