ضرورت برند سازی از فرش اردبیل
فرش اردبیل به نام همان استان های دیگر صادر می شود. مسئولان استان باید بصورت پیگیرانه به فکر حمایت از فروش فرش های تولید شده در استان با برند خود استان باشند زیرا در غیر این صورت در آینده صنعت فرش اردبیل از گمنامی ضربه خواهد دید.
کد خبر: ۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲ 25 February 2015

به گزارش تابناک اردبیل، سالانه 150 هزار متر مربع فرش دستبافت در استان اردبیل تولید می شود اما وقتی حرف از مقدار صادرات فرش اردبیل به میان می آید، مشکلات فراوانی مطرح می شود.

به گفته «مالک اژدرحسنی» ، رییس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان اردبیل حدود 35 هزار قالیباف در سطح استان فعالیت می کنند که 7 هزار و 500 نفر از آنها بیمه هستند.

حال این سوال پیش می آید که اگر تولید سالانه 150 هزار متر مربع در استان اردبیل صحت داشته باشد، این فرش های تولیدی در کجاها به فروش می رود؟

چرا فرش دستبافت اردبیل مستقیما از گمرک استان به کشورهای دیگر صادر نمی شود؟ تجار فرش می گویند قبلا گمرک استان اجازه ترخیص فرش را نداشت. به همین دلیل فرش تولید شده در مناطق مختلف استان اردبیل در استان های دیگر و به نام همان استان ها به خارج از کشور صادر می شد و این روال هنوز هم کمابیش ادامه دارد و بر روی فرش اردبیل برندسازی نشده است.

«حسین وثوقی ایرانی» ، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی استان اردبیل نیز از شرایط بالقوه استان اردبیل برای صادرات فرش سخن گفت و افزود: اولین مزیت اردبیل برای صادرات فرش قرار گرفتن در دروازه ورود به منطقه قفقاز است.

به گفته این تولید کننده فرش دستبافت تنوع رنگ و بافت فرش اردبیل در کمتر جایی از کشور وجود دارد که این دومین مزیت برای صادرات فرش دستبافت اردبیل است.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی استان اردبیل بومی بودن قالیبافی را مزیت سوم برای صادرات فرش اردبیل برشمرد و ادامه داد: فرش دستبافت اردبیل از عشایر این استان متولد شده است و بعدا گونه های شهری آن به وجود آمده است.

وثوقی ایرانی معتقد است فرش اردبیل در حد مناسب تبلیغ و معرفی نشده است و به همین دلیل تاکنون سهم مطلوبی از صادرات فرش کشور را به خود اختصاص نداده است.

با این حال تجار فرش اردبیل می گویند گمرک اردبیل اجازه ترخیص فرش را ندارد و این به مهم ترین عامل برای بی انگیزه شدن صادکنندگان فرش اردبیل تبدیل شده است.

در عین حال وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی و تورم داخلی آن کشورها در چند سال اخیر در کاهش صادرات فرش موثر بوده است زیرا فرش کالای لوکسی است و وقتی بحران اقتصادی در اروپا به وجود می آید بدیهی است که این کشورها خرید فرش را در سبد کالایی خود قرار نخواهند داد.

امید است مسئولان استان بصورت پیگیرانه به فکر حمایت از فروش فرش های تولید شده در استان با برند خود استان باشند زیرا در غیر این صورت در آینده صنعت فرش اردبیل از گمنامی ضربه خواهد دید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار