علیرغم رشد آمار بازدید از موزه ها قابل تامل است
حدود 82 درصد از کل آمار بازدید کنندگان از موزه های استان مربوط به موزه های مرکز استان است و موزه شهرستانهای استان از جمله موزه های مشگین شهر ، نیر و نمین نتوانسته اند بازدید کنندگان قابل توجهی داشته باشند.
کد خبر: ۱۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 05 April 2015

مسئول موزه های کل استان اردبیل گفت: بیش از 23 هزار مسافر و گردشگر از موزه های استان در ایام تعطیلات نوروز بازدید کرده اند.

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، فردین عینی با بیان این مطلب گفت: از آغاز تعطیلات نوروزی تا چهاردهم فروردین ماه امسال، 23 هزار و 660 مسافر و گردشگر نوروزی از موزه های استان بازدید کرده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از 7 درصد رشد داشته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از این رقم، 60 درصد آمار بازدیدکنندگان متعلق به مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، 22 درصد مربوط به موزه باستان شناسی اردبیل و 18 درصد آمار باقی مانده بازدیدها مربوط به موزه مردم شناسی و صنایع دستی اردبیل و موزه شهرستان ها است.

بررسی این آمار نشان می دهد که علیرغم رشد تعداد بازدید کنندگان از موزه های استان ، اکثر آمار بازدید کنندگان یعنی حدود 82 درصد از کل آنها مربوط به موزه های مرکز استان است و موزه شهرستانهای استان از جمله موزه های مشگین شهر ، نیر و نمین که اتفاقا آثار منحصربفردی در آنها نگهداری می شود نتوانسته اند بازدید کنندگان قابل توجهی را به خود اختصاص دهند.

سهم ناچیز موزه شهرستانها از جذب گردشگران نوروزی

از بررسی این آمار می توان این نتیجه را گرفت که هنوز هم استان اردبیل نتوانسته است چنانکه باید در توزیع گردشگران به مناطق مختلف استان موفق عمل کند و تمرکز اکثر مسافرانی که اصالتا اهل استان نیستند، صرفا به مرکز استان و به ترتیب به شهرستانهای سرعین و اردبیل می باشد.

همچنین آمار بازدیدکنندگان گردشگران خارجی از موزه های استان اردبیل از 28 اسفند ماه تا 14 فروردین ماه سال جاری 105 نفر بوده است که نشان می دهد آمار گردشگران خارجی سفر کرده به استان اردبیل که اکثرا علاقه مند به بازدید از موزه ها هستند، بسیار پایین تر از حد انتظار است.

در عین حال برابر اعلام مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان، از 28 اسفندماه سال گذشته تا 14 فروردین ماه امسال، 14 هزار و 117 مسافر و گردشگر نوروزی از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کرده اند، بیان داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/8 درصد افزایش داشته است.

شهر اردبیل دارای چهار موزه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، موزه باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی است و همچنین یک موزه باستان شناسی در شهرستان های نیر، مشگین شهر و یک موزه محلی به نام صارم السلطنه در شهرستان نمین است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار