رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام اینکه ظرفیت کشاورزی استان بی بدیل است، گفت: ۱۸ رقم محصول کشاورزی استان اردبیل به کشور‌ها و استان‌های دیگر صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶ 10 June 2024

به گزارش تابناک اردبیل، نوبخت اژدری ۲۱ خرداد در نشست خبری، با بیان اینکه استقلال امروزی کشور‌ها در گرو استقلال غذایی است و اهمیت به بخش کشاورزی لازمه توسعه و قطع وابستگی است، افزود: بخش کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی کشور است و امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند.

اژدری با اشاره به اینکه نیمی از اشتغال استان در بخش کشاورزی است، گفت: ۴۳/۶ درصد اراضی استان کشاورزی است که ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم، ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۴۰ هزار هکتار باغات می‌باشد.

وی با یادآوری اینکه از دو کشت و صنعت موجود در استان اردبیل مناسب بهره برداری نکرده ایم، اظهار کرد: باید کشت و صنعت‌های استان بعنوان مراکز آموزش نیرو‌های متخصص کشاورزی کشور معرفی شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان نژاد گوسفندی و قوچ مغان را دارای گوشت لذیذ توصیف کرد و خبر داد: کشور‌های عربی درخواست سه هزار رأس از این گوسفند را از استان کرده اند.

اژدری ادامه داد: پرورش نسل هشتم ملکه اصلاح شده زنبور عسل قفقازی را در استان انجام می‌دهیم که بیشترین فرآوری را دارد.

در تولید برخی ارقام کشاورزی رتبه‌های نخست کشوری را کسب کرده ایم

وی با تأکید بر اینکه تنوع اقلیمی استان اردبیل منحصر به فرد است و باعث ایجاد شرایط مناسب کشاورزی و دامداری در استان شده است، تصریح کرد: در تولید بذر چغندر، عدس، عسل، جو، گندم، سویا، سیب زمینی، پنبه در رتبه‌های نخست کشور قرار داریم.

این مقام مسئول استان اضافه کرد: در تولید گوشت مرغ بیش از ۱۸ هزار تن مازاد تولید در استان اردبیل وجود دارد و همچنین ۱۲۹ میلیون قطعه جوجه در استان تولید می‌شود که ۲۵ میلیون جوجه مصرف استان اردبیل است و باقی به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان اعلام داشت: در تولید و تأمین گوشت قرمز در استان مشکل نداریم و ۱۴ هزار تن گوشت قرمز مازاد در استان وجود دارد.

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود به تولید کامل علوفه دامی در استان اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت گندم استان ۲۸۹ هزار هکتار است و برآورد میدانی تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم می‌باشد.

وی از خرید گندم در شهر‌های شمال استان خبر داد و افزود: ۴۰ هزار تن در روز‌های اخیر خرید گندم داشته‌ایم امسال پیش بینی شده ۴۵۰ هزار تن گندم استان اردبیل خریداری شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: ۱۸۰ هزار تن مصرف گندم خانوار و ۲۲۰ هزار تن مصرف صنعت استان است و سه برابر نیاز استان گندم تولید می‌شود و همچنین ۷۰ هزار تن گندم ذخیره در سیلو‌های استان موجود است.

اژدری با اشاره به اینکه ۴۶۹ مورد قلع و قمع اراضی ملی در استان اردبیل انجام شده و ۱۳۴ مورد در مرحله اجرای احکام بوده و همچنین ۹ هکتار اراضی آزادسازی شده است، گفت: در واگذاری اراضی نهایت نظارت را انجام می‌دهیم و اولویت واگذاری با مصارف کشاورزی است و در مرحله بعدی واگذاری برای مصارف گردشگری می‌باشد.

وی در رابطه با زمین‌های دولتی که در اختیار اشخاص بوده است، اعلام کرد: با همکاری دادستانی ۷۳۴ هکتار شناسایی و با محاسبه بهای منطقه جمعا مبلغ ۳۳۵ میلیارد تومان خالصه دولتی به حساب خزانه واریز شد.

این مسئول جهاد کشاورزی استان یادآور شد: تسهیلات پرداختی برای کشاورزان دارای انگیزش لازم نمی‌باشد و سود تسهیلات باید متناسب با سود اکتسابی کشاورزی باشد تا انگیزه لازم برای دریافت تسهیلات و توسعه کشاورزی استان اتفاق افتد.

در دولت سیزدهم طرح‌های نیمه تمام بخش کشاورزی آغاز شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضمن اشاره به اینکه در دولت سیزدهم طرح‌های نیمه تمام ده سال گذشته بخش کشاورزی مجدد از سر گرفته شدند، اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان قابلیت جذب تسهیلات کلان را برای توسعه و اعتلای بخش کشاورزی استان دارد.

اژدری تأکید کرد: ۱۰۷ هزار تن صادرات محصولات کشاورزی را در دو سال گذشته داشته ایم و همچنین کالا‌های اساسی مردم را در بازار تزریق کرده ایم.

وی استقرار پایانه صادرات محصولات کشاورزی در استان اردبیل را ضروری دانست و ادامه داد: استان اردبیل محصولاتی مانند شیر خشک، ماهی قزل آلا، پنبه، عدس، بادام زمینی، سیر و ... را به کشور‌های همچون روسیه و همچنین استان‌های دیگر کشور صادر می‌کند.

اژدری با تأکید بر اینکه در نگهداری سیب زمینی مازاد در استان با مشکل مواجه هستیم، گفت: ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید استان اردبیل است که زیرساخت نگهداری یکصد هزار تن را داریم و ۵۰۰ هزار تن آماده صادرات می‌باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان در پایان سخنان خود افزود: ۴۶ طرح عمرانی و تولیدی در هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری خواهد رسید که با مجموعه سرمایه گذاری ۱۶۸ میلیارد تومان بصورت مستقیم ۷۸۲ نفر اشتغال خواهد داشت.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار