معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت برای اهالی استان اردبیل در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌هاست.
کد خبر: ۲۶۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸ 20 July 2016

صادق حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: ما در قالب این طرح کشوری سعی می‌کنیم تا با شکل‌گیری پرونده الکترونیکی سلامت افراد جامعه را در طول سال رصد کنیم تا مراقبت‌های لازم در گروه سنی مختلف از افراد جامعه انجام شود.

وی در مورد اجرای طرح غربالگری بیماری‌های غیرواگیر گفت: در دهه‌های گذشته ما شاهد افزایش بیماری‌های مسری و واگیردار بودیم که با اجرای طرح واکسیناسیون سعی شد تا این بیماری‌ها مهار شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: در شرایط کنونی با مهار بیماری‌های واگیردار با توجه به شرایط و سبک زندگی و نامطلوب بودن تغذیه‌ها بیماری‌های غیرواگیر علل و عوامل مرگ و میر‌ها در استان اردبیل است.

وی گفت: 76 درصد علت مرگ و میرها در استان اردبیل به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و حوادث رانندگی است که در این ارتباط طرح غربالگری بیماری‌های غیرواگیر در اولویت قرار گرفته است.

حضرتی به دو گروه عوامل خطرآفرین در این حوزه اعم از فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: قند خون، فشار خون، اضافه وزن و مصرف بیش از حد نمک، شکر و چربی از عوامل تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطانها و دیابت‌ها است که فرد بتواند با تغذیه مناسب از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند.

وی در ادامه تصریح کرد: به جای تغذیه نامناسب برای افزایش عمر بهتر است افراد جامعه به تغذیه سالم همراه با خوردن میوه و سبزیجات به تحرک روزانه روی آورند و از خوردن غذاهای آماده و فست فود جلوگیری کنند.

وی گفت: در کنترل این بیماری‌ها گروه میانسال و سالمندان مورد هدف است که البته آموزش تغذیه سالم برای همه گروه‌های سنی مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: قرار است در قالب مراکز و خانه‌های بهداشت با استقرار متخصصین گروه بالینی کارشناسان تغذیه و مراقبین سلامت به ازای هر مرکز 2500 نفر تحت پوشش طرح‌های مراقبتی و سلامت محور قرار گیرند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در این زمینه تشکیل پرونده الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته به طوری که تا پایان سال سعی بر این است تا در استان اردبیل در زمینه بیماری‌های غیرواگیر مراقبت‌ها انجام شود.

وی گفت: در 110 مرکز بهداشت شهری و 500 خانه بهداشت روستایی طرح تشکیل پرونده الکترونیکی و غربالگری بیماری‌های غیرواگیر در اولویت قرار گرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار