عامل خوشه صنعتی فرش اردبیل با بیان اینکه صادرات فرش اردبیل به کشورهای اروپایی و آمریکایی احیا می‌شود، گفت: بهبود زنجیره تولید، فروش و صادرات فرش با تقویت رویکرد راه‌اندازی گمرک اختصاصی فرش در استان اردبیل به جد دنبال می‌شود.
کد خبر: ۲۶۹۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰ 31 July 2016

اسحق رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: فرش اردبیل در ابعاد تولید، فروش و صادرات با مشکلات جدی روبه‌روست به طوریکه ما در خوشه صنعتی فرش تلاش می‌کنیم تا در بازار رقابت و تولید مشکلات و نارسایی‌ها را احصا کرده و در عرصه رقابت با سایر کشورها و استان‌ها این مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی خوشه صنعتی فرش راه‌اندازی شده که هدف اصلی این است تا در یک روند بین‌المللی، ملی، استانی و حتی کارگاهی بتوان مشکلات، معضلات و آسیب‌های حوزه فرش را مورد مطالعه قرار داده و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص کرد.

عامل خوشه صنعتی فرش اردبیل با بیان اینکه در شرایط کنونی سه نقطه فشار و تهدید برای فرش دستبافت استان مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفته است، گفت: بازاریابی و صادرات فرش یکی از مهمترین این مشکلات است به طوری‌که ما در تولید فرش دستبافت هیچ مشکلی نداریم و 30 هزار بافنده فرش با تمام توان و قدرت آماده هستند تا در این عرصه ورود پیدا کنند.

رسولی افزود: ما در فروش و صادرات فرش چه در بازارهای داخلی و چه خارجی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم به طوری‌که باید 20 درصد تولیدات فرش استان به کشورهای دیگر صادر شود تا یک فرآیند صادرات‌گرا را در این حوزه شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه 80 درصد فرش به بازارهای داخلی ارائه می‌شود که در این حوزه نیز آسیب‌ها و دغدغه‌هایی را شاهد هستیم که به تولید فرش در این استان ضربه وارد کرده است، بیان کرد: مباحثی را پیگیری می‌کنیم تا این مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.

رسولی موضوع دیگر را مسأله تجارت و صادرات فرش به کشورهای هدف به ویژه اروپایی و آمریکایی اعلام کرد و ادامه داد: در وهله اول تلاش کردیم تا دلیل این قطع رابطه و عدم رغبت برای خرید فرش ایران را در خارج از کشور جست‌وجو کنیم که در این زمینه یک ماه پیش رئیس انجمن واردکنندگان فرش آلمان به اردبیل دعوت شد و در هفته‌های گذشته نیز میزبان هیأت تجاری در ایتالیا بودیم تا موانع صادرات فرش به آلمان و ایتالیا به عنوان اصلی‌ترین بازار فروش فرش اردبیل با یک زمینه‌سازی مناسب فراهم آید.

وی اضافه کرد: با امضای تفاهم‌نامه و شکل‌گیری کنسرسیوم صادرات فرش بین تجار استان اردبیل با کشورهای ایتالیا و آلمان سعی بر این است تا موانع و مشکلات برطرف شود.

رسولی گفت: در این زمینه اعزام تورها به خارج از کشور و کشورهای هدف صادرات مانند ایتالیا، آلمان و آمریکا مد نظر است، زیرا بیشترین صادرات فرش را به این کشورها از استان اردبیل در گذشته شاهد بودیم.

وی افزود: برای اینکه دوباره بازار تولید و صادراتمان را به این کشورها احیا کنیم باید ضعف‌هایمان را در رقابت با رقبا در بازار جهانی برطرف کنیم که مهمترین این مشکلات تحریم‌ها و برخی رفتارها در گذشته بوده که زمینه گسست ارتباط ما را با کشورهای اروپایی و آمریکایی در بحث صادرات فراهم کرده است.

استاد دانشگاه‌های اردبیل تصریح کرد: البته در این زمینه باید از طرح‌ها و نقشه‌های جدید و به روزرسانی شده استفاده کنیم، زیرا امروز اکثر مشتریان نقشه‌ها و سلیقه‌های بازار جدید فرش را می‌پسندند و متناسب با آن باید تولیدکنندگان ما ورود پیدا کنند.

رسولی با تأکید بر بهبود زنجیره تولید از تهیه مواد اولیه خام گرفته تا تولید و صادرات یادآور شد و بیان کرد: یک رویکرد بین‌المللی و متفاوتی را در این حوزه شاهد و ناظر هستیم به طوریکه سعی بر این است تا با یک پشتوانه‌سازی و تغییر روند فعلی بتوانیم فرش استان اردبیل را متحول کنیم.

وی ضرورت راه‌اندازی گمرک تخصصی فرش را در این استان یادآور شد و اضافه کرد: در حال حاضر صادرات به صورت جسته و گریخته از استان‌های دیگر انجام می‌شود و این ثبت صادرات فرش استان به نام استان‌های دیگر خود آفتی است تا به صورت کامل رقم صادرات فرش ما مشخص نشود که در صدد برطرف کردن این ضعف عمده هستیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار