معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: در کشور ما مشکلات مختلفی بر سر راه فعالیت های تشکل های غیردولتی وجود دارد که یکی از بارزترین آنها نبود سیاست های روشن توسط دولت هاست.
کد خبر: ۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱ 20 February 2015
به گزارش ایرنا ، طاهر شریفی در آیین اختتامیه اولین نمایشگاه توانمندی های تشکل های غیردولتی استان اردبیل افزود: سیاست ها در زمینه نحوه فعالیت تشکل های غیردولتی باید ثابت و مشخص باشد و با تغییر دولت ها دستخوش تغییر نشود.

وی بیان کرد: فعالیت تشکل های غیردولتی در دنیا از جایگاه خاصی برخوردار است و افرادی با سطح فکری بالا به فعالیت در این حوزه ورود می کنند که برای جامعه ارزشمند و قابل احترام است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل اضافه کرد: در کشور ما با تغییر دولت حتی نامگذاری این مجموعه ها تغییر می کند و از تشکل های غیردولتی به سازمان های مردم نهاد می رسد که می تواند خود شاهدی بر این تغییر سیاست باشد.

او ادامه داد: وقتی مجموعه ای غیردولتی را به مردم نهاد تغییر نام می دهیم می تواند به این معنی باشد که دیگر غیردولتی بودن ملاک نیست ، می خواهیم این تشکل ها به نوعی وابسته به دولت باشند و این امر استقلال آنها را زیر سوال می برد.

شریفی افزود: اگر چه در ظاهر دولت برای تقویت بنیه مالی به برخی تشکل ها کمک می کند دولت دیگری آن مجموعه ها را کنار می گذارد ، این امر گواه دیگری بر مشخص نبودن سیاست هاست و این که جایگاه این تشکل ها به درستی درک نشده است.

وی اظهار کرد: با استفاده از این وابستگی مالی تشکل های غیردولتی به عنوان ابزار دست دولت ها تبدیل می شوند مگر جایی که دولت ها تشخیص دهند در موضوعی توان فعالیت نداشته و آنجا از این مجموعه ها می خواهند وارد عرصه شوند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: معضل گرفتن مجوز فعالیت هم در کشور ما مزید علت شده و تشکل ها پیش از فعالیت باید مجوز بگیرند در حالی که در دنیا مجوز پس از آغاز فعالیت صادر می شود .

او افزود: از طرفی فعالیت غیر منسجم تشکل ها هم باعث می شود تا دولت ها به خود جسارت داده و توانمندی های تشکل های غیردولتی را نادیده بگیرند.

شریفی همچنین بیان کرد: تشکل های غیردولتی نیز به ظرفیت های خود آشنا نیستند و نمی توانند با یکدیگر ارتباط موثر برقرار کنند و به جای این امر نوعی رقابت و تفرق بین آنها وجود دارد.

وی تاکید کرد: تشکل های غیردولتی باید با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ داشته و به مردم نزدیک و وابسته باشند و تا جایی که امکان دارد از دولت ها استقلال داشته باشند تا بتوانند سیاست های غلط را از جمله در مسائلی از جمله محیط زیست به راحتی نقد کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل با بیان این که هم اکنون حدود 200 تشکل غیردولتی در استان دارای مجوز فعالیت هستند گفت: از میان تعداد کمی فعال هستند و این امر نشان از ضعف ها در این زمینه دارد.

او افزود: آمادگی داریم صدای تشکل های غیردولتی را بشنویم و تشکل های غیردولتی باید طلبکارانه از دولت ها بخواهند دنباله رو سیاست ها در زمینه خدمت رسانی به مردم باشند.

شریفی بیان کرد: دولت تدبیر و امید به دنبال برطرف کردن مشکلات سر راه فعالیت تشکل های غیردولتی است و به روندهای گذشته اعتقادی ندارد و تشکل ها باید بر این سیاست نظارت کنند.

اولین نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای تشکل های غیردولتی استان اردبیل از 27 بهمن ماه در تالار ختایی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی آغاز و با تجلیل از تشکل های برتر در آیین اختتامیه 30 بهمن ماه به پایان رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار