معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از آمادگی این سازمان برای ایجاد اشتغال پایدار در استان هایی مانند اردبیل با اجرای طرح توانمندسازی روستاییان و عشایر خبر داد.
کد خبر: ۸۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹ 27 August 2015
به گزارش ایرنا ، کورش پرند روز پنجشنبه در جلسه کارگروه اشتغال استان اردبیل گفت: یکی از مشکلات موجود سکونت گاه های غیر رسمی به ویژه در حاشیه شهرهاست که مهاجرت روستاییان به شهرها در 10 سال گذشته افزایش یافته که راه مقابله با آن تامین رفاه بلند مدت روستاییان است.
وی افزود: رییس جمهوری در جریان سفر به استان هرمزگان آموزش روستاییان و عشایر به ویژه در مناطق محروم و مرزی با توجه ویژه به اشتغال پایدار را مورد تاکید قرار داد و این موضوع سپس در شورای عالی اشتغال مطرح شد.
پرند بیان کرد: گرچه قرار نیست 100 درصد مشکلات حل شود اما تلاش می کنیم با اجرای این طرح و ارائه آموزش ها در حوزه صنعت ، خدمات و کشاورزی در سه دسته آموزش های عمومی ، کارآفرینی ، فنی و تخصصی بخش قابل توجهی از مسائل موجود را برطرف کنیم.
او اضافه کرد: در این طرح که بر پایه آموزش سیار بوده و نتیجه 35 سال تجربه فعالیت سازمان فنی و حرفه ای است هشت فاز دیده شده که از نیازسنجی تا ارزشیابی میزان موفقیت در اجرا را دربر می گیرد ، گروه آموزشی در روستاها حضور یافته و آموزش های لازم را ارائه خواهند کرد و سپس از خود روستاییان برای آموزش سایرین استفاده
می شود.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد: تلاش خواهیم کرد روستاهای با جمعیت بالای 20 خانوار در مدت چهار سال زیر پوشش این طرح قرار بگیرند و برای این منظور پورتالی طراحی شده که مجموع نیازسنجی آموزشی روستاییان کشور در آن ثبت شده است.
وی گفت: طرح توانمندسازی تاکنون در روستاهای چند استان به صورت آموزشی اجرا شده که در صورت تامین بخشی از اعتبارات لازم از سوی استانداری اردبیل در این منطقه نیز به اجرا درخواهد آمد.
پرند افزود: همچنین در مدلی دیگر با بهره گیری از تسهیلات صندوق کارآفرینی نسبت به ایجاد اشتغال در بین نخبگان مهارتی و کارآفرینان اقدام خواهیم کرد که البته این تسهیلات تنها بر اساس برنامه تجاری مصوب باید هزینه شود.
او گفت: هم اکنون در رشته های گیاهان دارویی ، صنایع غذایی ، کشاورزی و فرش این مدل در حال اجراست و تعدادی کارآفرین آموزش های لازم از پیش تا پس از تولید دیده اند.
معاون وزیر کار اظهار کرد: با توجه به 4.5 میلیون دانش آموخته دانشگاهی جویای کار و نرخ 18.9 درصدی دانش آموختگان بیکار سازمان فنی و حرفه ای کشور برای ایجاد اشتغال پایدار برای قشر تحصیل کرده نیز طرحی مصوب کرده است.
وی بیان کرد: در این طرح در تعدادی از دانشگاه ها در کنار آموزش های نظری آموزش های مهارتی نیز ارائه می شود.
پرند افزود: هم اکنون در کشور به 100 هزار نیرو در حوزه فناوری اطلاعات نیاز داریم اما 27.2 درصد دانش آموختگان رشته های مرتبط با علوم رایانه بیکار هستند که این امر نشان می دهد آموزش های موجود کافی نیست.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: این کشش در کشور و از جمله استان اردبیل وجود دارد و در این حوزه می توان کارهای بسیاری مهمی به انجام رساند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار