استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: مساله هسته ای ارتباطی با بسیاری از مشکلات موجود در کشور ندارد و رفع آنها را نیز باید از حل مسایل هسته ای جدا کنیم.
کد خبر: ۸۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ 02 September 2015
به گزارش تابناک اردبیل، صادق زیبا کلام سه شنبه شب در همایش بایدها و نبایدهای سیاست های جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته ای بیان کرد: چه کسی گفته ریشه مشکلات اقتصادی کشور در بحث هسته ای خلاصه شده و با رفع تحریم ها به سرازیری می افتیم؟
وی افزود: حدود شش میلیون بیکار در کشور داریم، باید این تعداد کاهش یابد و درصدی جذب بازار کار شوند که این حرف درستی است اما اگر توافق نمی شد، نباید به دنبال این امر می رفتیم؟ این موضع را قبول نداشته و معتقدم تا زمانی که اقتصاد دولتی باشد، چه تحریم برداشته شود و چه ادامه پیدا کند شرایط تغییری نخواهد کرد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: بسیاری از مسایلی که عنوان می شود امیدها، آرزوها، توقع ها و انتظارهایی است که در جامعه وجود دارد اما چه کسی گفته این بایدها و نبایدها به توافق هسته ای گره خورده؟ اینها ساخته و پرداخته مخالفان توافق است اما باید با مردم صادقانه برخورد کنیم.
او تشریح کرد: شرایط ما در مقابل سایر کشورها مانند چند شرکت کننده در یک ماراتن است و تحریم ها به مانند وزنه ای بر پای ما زنجیر شده؛ اگر تحریم ها برداشته شود، تازه شرایط ما با سایرین برابر می شود.
زیباکلام عنوان کرد: این امر به معنای پیروزی نیست بلکه پس از آن باید برای اصلاح تلاش کنیم تا به توفیقی دست یابیم و یکی از بدبختی های بزرگی که در این مملکت اتفاق افتاد این است که در گذشته از مساله هسته ای بهره برداری سیاسی شد.
وی اضافه کرد: روی کار آمدن دولت روحانی به انتخاب دو گزینه ای که در زمینه پرونده هسته ای ایران پیش روی آمریکا بود، کمک کرد در حالی که در گذشته هیچ امیدی به مصالحه نبود.
تحلیلگر مسایل سیاسی اظهار کرد: طی 2 سال گذشته گرچه در نقاطی مذاکرات به تار مویی بند بود اما مذاکره 11 ساعته ظریف و کری که نشان از عزم دو طرف برای حل این مساله بود، در نهایت نیز به نتیجه رسید.
او همچنین گفت: بر مبنای اصلی در حقوق بین الملل اگر کشوری تعهدی را بپذیرد با تغییر دولت در هر صورتی از جمله انتخابات نیز دیگر دولت جدید نمی تواند از تعهدات شانه خالی کند وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی شود و این مساله هم در مورد دولت ایران و هم در مورد دولت آمریکا صادق است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: مشکل اساسی در پرونده هسته ای بین ایران و آمریکا بود که پس از گفت و گوهای محمد جواد ظریف و جان کری برطرف شد.
وی افزود: فرانسه گرچه برخی مسایل را مطرح می کرد اما به واقع نمایش بود چرا که پس از توافق فرانسوی ها اولین هیاتی بودند که به ایران سفر کردند.
زیباکلام بیان کرد: توافق هسته ای پیروزی چشمگیری برای دمکرات ها بود و هرچه به انتخابات آمریکا نزدیکتر بشویم برای نامزدهای دمکرات همچون هیلاری کلینتون یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی شده و روی آن مانور خواهند داد.
او اظهار کرد: دمکرات ها در سیاست خارجی به خصوص در خاورمیانه از جمله در عراق، سوریه، یمن و افغانستان دستاورد خاصی برای مطرح کردن ندارند و از این رو بر روی توافق هسته ای تمرکز خواهند کرد.
تحلیلگر مسایل سیاسی عنوان کرد: با کشوری که 36 سال چیزی جز تنش نداشتند طی مذاکراتی پیچیده امتیازهایی داده و امتیازهایی گرفتند و از جمله به قول خودشان این کشور را از رفتن به سمت مسیر ساخت سلاح های هسته ای دور کردند و در کنار آن نظارت های شدیدی اعمال خواهد شد و اگر ایران بخواهد به آن سمت برود متوجه شده و می توانند از این امر جلوگیری کنند؛ اینها مجموع مسایلی است که آنها بر آن متمرکز خواهند شد.
زیباکلام همچنین گفت: در مجموع به آینده توافق هسته ای و رابطه با آمریکا خوش بین هستم چرا که تا چند ماه آینده قطار تبلیغاتی انتخابات آنها به راه افتاده و سعی می کنند این توافق را حفظ کنند.
همایش بایدها و نبایدهای سیاست های جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته ای با حضور صادق زیباکلام، افشار سلیمانی، مالک رضایی و محمدعلی علایی سه شنبه شب در مجتمع فرهنگی فدک اردبیل برگزار شد.
این همایش توسط سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار شاخه استان اردبیل برگزار شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار