معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل از کاهش ۱۲ درصدی جرایم خشن در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته در سطح استان اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۱۷۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 05 February 2016

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاردبیل، یوسف خدادادی ظهر امروز در کارگاه پیشگیری از وقوع جرم ویژه روسا و کارکنان زندان‌های استان اردبیل اظهار داشت: اقدامات موثر انجام شده در حوزه اصلاح و تربیت در زندان‌های استان به ویژه مبارزه جدی با ورود مواد مخدر به زندان‌ها در زندان‌های استان اردبیل شایسته تقدیر است.

وی از کاهش 12 درصدی جرایم خشن در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته در سطح استان خبر داد و افزود: کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها نیازمند توجه جدی و همگانی به برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم است.

خدادادی با تقسیم‌بندی زندان به دو وجه تامینی و تربیتی گفت: یک وجه زندان کمک و مساعدت و خدمت است و وجه دیگر آن تنبیه و اصلاح است که هر دو بعد نیاز جامعه و خدمت در هر دو بعد زیبا و دارای لذت است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل بیان کرد: برخورد قاطع با انسان‌هایی که سلب آرامش جامعه را کرده‌اند نیاز جامعه است و در بعد دیگر کسانی هستند که به واسطه جرایم غیرعمد و مالی در زندان هستند یا جرایم سبک دارند و بر حسب اتفاق در زندان هستند که کمک به اینها و خانواده‌هایشان ارزشمند و لذت بخش است.

وی با بیان اینکه عمده جرایم در کشور و استان بر محور جرایم ناشی از خشونت و اعتیاد است، تصریح کرد: اگر در سیستم قضایی با کمک بین بخشی دیگر نهادهای متولی امر بتوانیم دو جرم خشونت و اعتیاد را کاهش دهیم حرکت بزرگی انجام داده‌ایم چرا که کاهش جمعیت کیفری نتیجه این پیشگیری خواهد بود.

وی خشونت را به خشونت کلامی، فیزیکی و رفتاری تقسیم‌بندی کرد و گفت: از حیث فراوانی ورود پرونده به محاکم یک چهارم پرونده‌های ورودی با موضوع خشونت از انواع مختلف است و متاسفانه در استان ما ورودی پرونده‌ها با موضوع خشونت به محاکم قضایی از میانگین کشوری آن بالاتر است اما با این تفاوت که در استان ما جرایم خشن جزئی و سبک هستند و جرایم پیچیده و سازمان یافته مانند گروگان‌گیری، آدم ربایی، تجاوز به عنف و از این دست خیلی کم است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: در صورت کاهش جرایم خشونت در استان که بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است می‌توانیم بسیاری از مسائل و تبعات ناشی از این جرایم و جمعیت کیفری را کاهش دهیم.

وی افزود: متاسفانه تاکنون تمرکز، همگرایی و برنامه‌ریزی منسجمی در این حوزه انجام نشده است و برنامه‌هایی اجرا شده یا در حال اجرا بوده که کافی نیست و همت تمام دستگاه‌ها و هم‌افزایی بین بخشی تمام دستگاه‌ها به ویژه متولیان فرهنگی و عامه مردم استان را می‌طلبد.

خدادادی با تاکید بر لزوم آموزش مهارت‌های ارتباطی برای کاهش جرایم خشن در اجتماع گفت: زندان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجتماع است که هدف اساسی در آن در کنار بازدارندگی از تکرار جرم اصلاح و متنبه کردن فرد با برنامه‌های بازپرورانه و فرهنگی است که در این راستا یک برخورد مناسب یا توام با رافت و رحمت در موضع قدرت می‌تواند اثر اصلاحی بسیار بالایی داشته باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل از خصایص فرد مصلح به اصلاح رفتار خویش در گام نخست و خویشتن داری و مهربانی و تسلط بر رفتار و گفتار و کسب مهارت کنترل خشم و دیگر مهارت‌های ارتباطی برشمرد و بیان کرد: ما بهترین الگوها را برای آموزش مهارت‌های رفتاری در سیره پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومان داریم و از این سیره می‌توان استنباط کرد که جرایم خشن با ضعف اعتقادی افراد نیز ارتباط مستقیم دارد.

وی کارگزاران نظام اسلامی را به پیروی از سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومان(ع) دعوت کرد و گفت: توهین و بدرفتاری افراد عادی به همدیگر تاثیرش به اندازه بدرفتاری و پرخاش یک کارگزار نظام دینی نیست چرا که وقتی یک کارگزار نظام اسلامی با مردم مدارا نکند فرد مقابل او از نظام و دین زده می‌شود چون مردم کارگزاران و کارکنان را مظهر و نمود جمهوری اسلامی می‌پندارند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار