نشریه چشم انداز اردبیل در آخرین شماره خود با درج مطلبی با عنوان 'حاشیه نشینی 170 هزار نفری در اردبیل ' توجه به توسعه امکانات در حاشیه های شهر اردبیل را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹ 15 February 2015
' افزایش روزافزون جمعیت و گسترش جغرافیایی اردبیل در کنار عدم توازن توسعه شهری باعث شده تا هم اکنون حدود 170 هزار نفر حاشیه نشین در این شهر زندگی کنند.

حاشیه نشینی نوعی از شیوه زندگی است که نسبت به سه شیوه رایج زندگی یعنی شهری، روستایی و عشایری متفاوت بوده و با ویژگی های اقتصادی و اجتماعی مخصوص به خود، بافت فیزیکی معینی را به وجود می آورد حاشیه نشین ها به دلیل فقدان تطبیق محیط شهری از محیط های شهری پس زده می شوند و به تدریج به کانون های پیوسته یا جدا از هم در اطراف شهرها پناه می آورند.

صدیف بدری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار چشم انداز اردبیل با اشاره به جمعیت حدود 500 هزار نفری اردبیل اعلام کرد که هم اکنون تعداد 167 هزار نفر از این جمعیت، حاشیه نشین هستند که می بایست بخش مهمی از اعتبارات را جهت انجام زیرساخت شهری، فضای سبز، معابر و دیگر خدمات شهری به این امر اختصاص دهیم و خدمات مطلوب به این بخش از جامعه نیازمند بودجه بیشتر است.

مقایسه آمار حدود 170 هزار نفری حاشیه نشینان که یک سوم جمعیت اردبیل را شامل می شود مستلزم همکاری همه دستگاه های عمرانی از قبیل استانداری، فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی با شهرداری است؛ به نظر می رسد با توجه به اسکان درصد بالایی از شهروندان در این مناطق شاید بتوان گفت که ادغام واقعی نواحی حاشیه نشین در درون نظام های شهری یکی از راه حل هایی است که می تواند مدل های بهسازی و ساماندهی حاشیه نشینی را به صورت مطلوب اجرا کند و شهر را از چنگ این معضل رهایی بخشد و انجام این مهم در حوزه مسئولیت شورای اسلامی شهر اردبیل برای ارائه طرحی دقیق و منسجم است.

در اردبیل اکثریت محلات حاشیه نشین با پسوند 'آباد' شناخته می شوند؛ سلمان آباد، دانش آباد،حسین آباد،پناه آباد،حسن آباد، میر اشرف،کاظم آباد و دهها محله دیگر را کافیست از فاصله دور تشخیص دهید، در این مناطق وضعیت بهداشتی، امکانات درمانی و زیرساخت های فرهنگی چندان مناسب نیست و چه بسا خانواده ها در این محلات بیش از دیگر بخش های جامعه در معرض آسیب های گوناگون اجتماعی و فرهنگی هستند.

علی آذرنژاد معاون امور عمرانی استانداری اردبیل در این باره با تاکید بر لزوم توقف رشد حاشیه نشینی در اردبیل گفت: وقتی به ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی تاکید می شود باید از توسعه بی رویه چنین سکونتگاه هایی ممانعت شود.

وی افزود: باید با ساماندهی مناسب کاربری اراضی مختلف مشخص شود تا اجازه ساخت و ساز های بی رویه سلب شود.

یوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری کل استان اردبیل نیز گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از 80 درصد جرایم در حاشیه شهرها اتفاق می افتد و این امر ایجاب می کند تا تمام دستگاه ها با همکاری و تعامل بیشتر با یکدیگر در صدد مقابله جدی با این معضل برآیند.'
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار