رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: سهم استان اردبیل در صنعت و معدن و تجارت خارجی نسبت به سطح کشور تنها 2 دهم درصد است.
کد خبر: ۶۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 27 July 2015

سیدحامد عاملی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اردبیل، وی این میران سهم را بسیار پایین دانست و افزود: این آمار نشان دهنده آن است که در استان سرمایه گذاری مناسبی صورت نگرفته و برای رسیدن به سهم مطلوب تلاش بیشتری باید کرد.

وی از بهره برداری از 26 معدن در سال گذشته خبر داد و گفت: سال 92 تعداد معادن به بهره برداری رسیده 14 مورد بود که با افزایش میزان سرمایه گذاری و پروانه اکتشاف این تعداد رشد یافت.

عاملی وجود معادن ارزشمند را از پتانسیل‌های استان خواند و گفت: در سطح استان برای اولین بار سه مرکز مهم معدنی از جمله پهنه قزل اوزن، سبلان و باغروداغ در دست مطالعه قرار گرفت که با بهره برداری از آنها تحولی مطلوبی در بخش معدن استان صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه انرژی خود را باید صرف بهره برداری از معادن فلزی و ارزشمند کرد، افزود: در جهت پیشرفت بخش معدن جلسات فنی و تخصصی تشکیل می شود که امسال 296 پرونده در این کمیته بررسی و 94 درصد آنها تایید شده است.

عاملی از مکانیزه شدن امور بخش معدن خبر داد و اضافه کرد: این کار سبب شده کابران تمام محدوده‌های معادن را در سیستم مشاهده و ضمن آشنایی با شرایط نسبت به ثبت آن اقدام کنند.

صادرات 79 میلیون دلار در اردبیل

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در ادامه با اشاره به وضیعت صادرات و واردات استان گفت: سال گذشته به ارزش 79 میلیون دلار در سطح استان صادرات تجاری و چمدانی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال 92، 20 درصد افزایش یافته است.

عاملی با بیان اینکه سهم صادرات استان از صادرات کل کشور 0.2 درصد است، بیان کرد: این رقم با توجه با پتانسیل های موجود بسیار پایین است که نیاز به آسیب شناسی دارد.

وی دلیل سهم کم استان در تجارت خارجی را نبود تنوع کالا و تنوع بازارعنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکل کتاب و سایتی را برای آشنایی واحد‌های تجاری با شرکت‌های صادراتی موفق و نیاز‌های بازار طراحی شده است که در صورت هماهنگی سایر دستگاه‌ها و آموزش به صادرکنندگان امکان رشد این بخش وجود دارد.

عاملی با بیان اینکه استان اردبیل ظرفیت صادرات 300 میلیون دلار در سال را دارد، عنوان کرد: عمده کالای صادراتی استان محصولات کشاورزی، پلاستیکی، بیسکویت و نوشابه است که به کشو‌رهای آذربایجان، عراق و گرجستان صادر می شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در استان سال گذشته 70 میلیون دلار نیز واردات صورت گرفته که نسبت به سال 92 که 65 میلیون دلار بود 9 درصد افزایش نشان می دهد.

وی عمده محصولات وارداتی را کائوچو، مواد اولیه و ماشین آلات کارخانه جات نام برد و افزود: کالای وارداتی به استان بیشتر کالاهای واسطه‌ای است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار