معاون اروپا و آمریکای معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری به ضرورت توجه به اندیشه سیاسی و مبانی نظری انقلاب اسلامی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۶۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶ 02 June 2024

به گزارش تابناک اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی ۱۳ خرداد در سیزدهمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر ضرورت توجه به اندیشه سیاسی و مبانی نظری انقلاب اسلامی، به بیان مسائلی پیرامون فلسفه یونان باستان پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که در گذشته اندیشه بشر مطرح بوده، مباحث علم سیاست است.

وی با بیان اینکه در یونان باستان و حتی ایران باستان مباحث مختلف عقلی مهمی بسط و گسترش یافته است، افزود: سقراط و ارسطو حتی بزرگان بسیاری جزو عالمان و اندیشمندان دوره یونان باستان بودند که اندیشه‌های فلسفی و عقلیشان تا امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

معاون اروپا و آمریکای معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ارسطو مباحث عقلی را به دو دسته فلسفه نظری و فلسفه عملی تقسیم می‌کند، ادامه داد: در فلسفه نظری عقل انسان هست و نیست‌ها را تشخیص می‌دهد و براساس آن کار می‌کند یا نتیجه گیری می‌کند و، اما فلسفه عملی بایسته‌ها و نباید‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد و براساس آن کار می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مصلح‌نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: اندیشه‌های امام خمینی (ره) در طول تاریخ چند صد ساله ایران بی‌نظیر و بی‌بدیل است، لذا باید نسبت به بررسی و تبیین آن در محافل و مراکز علمی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی به اهمیت و جایگاه دوره‌های ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دوره‌های ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه‌ها یک فضای گفتمانی و گفتگو محور دارند که می‌توانند در مسیر مطرح‌شدن سئوالات دانشجویی و رفع بسیاری از شبهات و مسائل راهگشا باشند.

اسماعیل گلی دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: امام خمینی (ره) با تبیین و گسترش اندیشه سیاسی اسلام و طرح اسلام عقلانی و سیاسی و در یک کلمه اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی منشا تحولات عظیمی در دنیای معاصر شد و این حرکت‌های مختلف که امروز در کشور‌های مختلف اسلامی و حتی دنیا مشاهده می‌کنیم نتیجه حرکت عظیم امام راحل و گفتمان برآمده از اسلام ناب است.

وی با اشاره به بیداری نسل جوان در دنیا به ویژه کشور‌های اروپایی، افزود: با گذشت زمان، ضرورت تشریح ابعاد اندیشه سیاسی اسلام ناب محمدی بیشتر احساس می‌شود.

دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: با توجه به اینکه با تحولات سیاسی و اجتماعی مهمی در منطقه غرب آسیا و بیداری وجدان‌های بشری در کشور‌های اروپایی و آمریکایی به ویژه در بین نسل جوان و دانشجو مواجه هستیم و همچنین با توجه به اینکه در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) قرار داریم به نظر رسید که برگزاری این دوره می‌تواند بخشی از اندیشه سیاسی امام (ره) را تبیین کند.

وی از برگزاری دوره‌های ضیافت اندیشه اساتید به صورت فصلی خبر داد و بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دوره‌های ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه محقق اردبیلی به صورت فصلی برگزار خواهد شد که در فصل بهار با توجه به مناسبت‌های موجود دوره ضیافت اندیشه با محوریت اندیشه سیاسی اسلام و مبانی نظری انقلاب اسلامی را برگزار می‌کنیم و انشالله در فصل تابستان نیز دوره ضیافت اندیشه را در مشهد مقدس برگزار خواهیم کرد.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار